Zaptec stärker sitt varumärke för att konkurrera i Europa
Publicerad oktober 15, 2025
Publicerad oktober 15, 2025

Zaptec, ett norskt företag, möter ökad konkurrens i Europa och investerar i sitt varumärke för att differentiera sig. – Om människor inte genast känner igen oss har vi i praktiken jobbat gratis åt våra konkurrenter, säger hon.
Företaget lanserade sin första varumärkesplattform 2021, tillsammans med sin första hemmaladdare. Nu arbetar de på att vidareutveckla sin identitet för att bättre positionera sig på marknaden, enligt ett pressmeddelande.
– Varumärkesbyggande handlar inte bara om att se bra ut. Det handlar om att forma vad människor tänker, säger och känner om Zaptec när vi inte är där, säger hon.
Den nya identiteten har utvecklats internt för att ge en distinkt röst i en bransch som ofta fokuserar på teknik och siffror.
– Vi ska höras när det behövs, men alltid på våra egna villkor. Varje handling ska stärka varumärket, inte bara skapa uppmärksamhet. Igenkänning är målet, säger hon.
Den nya identiteten lanseras med en musikvideo från Zaptecs ljudbibliotek, skapad av den norske kompositören Morten Røsbak, baserad på företagets ljudlogotyp.
Den nya varumärkesplattformen har utvecklats av ett team bestående av Kjetil Hopland, Kamilla Elise Øvstebø, Georgia Carstens och Kristin Oliversen Thomassen.