X
Nordic region's business magazine • november 19, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Youtubers statykupp väcker debatt inför VM-kvalmatch

Publicerad november 19, 2025

Inför den avgörande VM-kvalmatchen för Sverige placerades en staty av den avskedade förbundskaptenen Jon Dahl Tomasson utanför Nationalarenan. En välkänd youtuber har nu erkänt sig skyldig till denna handling.


”Du fick mig, det var jag. Vi går ut med detta idag,” säger han till Resumé.


Statyn, som var dekorerad med en blågul halsduk och en plakett med texten ”Jon Dahl Tomasson 2024-2025”, togs bort tre timmar innan avspark. Martin Fredman, säkerhetschefen för förbundet, bekräftar att de samarbetar med polisen i ärendet.


”Vi är medvetna om situationen. Vi har allt på övervakningsfilm och samarbetar med polisen,” säger han till Expressen.


Fredman tillägger att det pågår en utredning för att fastställa om det rör sig om ett brott.


”Det är väl det vi vill undersöka. Om det är en hyllning eller ett förtäckt hot, eller vad man ska säga. Det kan ju också vara sarkasm,” säger han.


På sociala medier har det spekulerats om vem som låg bakom statykuppen. Resumé bekräftar nu att youtubern Fabian Svorono tar på sig ansvaret.


”Jag har gjort lite statyer tidigare. Jag gjorde en Mauri-staty nyligen som blev stor och tung,” säger han.


Svorono, som driver en populär Youtube-kanal, är känd för sina humoristiska videor. Han tidigare har genomfört en rad olika stunts, inklusive att agera Foodora-bud på häst.


Idén till Tomasson-statyn kom från en vän inom fotbollsvärlden. ”Ska du inte göra en staty av Jon Dahl Tomasson?” frågade han.


”Och jag frågade: vem var han? Jag fattade då att det var den numera sparkade förbundskaptenen. Och enligt min research verkade han vara Sveriges mest hatade man. Då tänkte jag att han kanske förtjänar lite kärlek,” förklarar Svorono.


Han beskriver statyn som en typ av hyllning. ”Absolut en typ av hyllning. Jag har inget agg mot honom,” säger han.


Statyn färdigställdes dagen innan matchen och transporterades till arenan för en sista inspektion. ”Vi gjorde klart statyn igår morse. Sprejade den i guld och tog den till arenan för ett liten test,” berättar han.


Vid deras återkomst till arenan möttes de av en stor polisnärvaro. ”Med höjd säkerhet var det ju en hel armé av poliser som ställde sig vid statyn,” säger han.


Trots att polisen kopplades in känner Svorono ingen bitterhet. ”Jag erkände mitt brott och sa ”det här är min”. Först kändes det som att de skulle gripa mig,” säger han.


Statyn har nu återförts till hans kontor. När det gäller framtiden för statyn är han osäker. ”Nu står den här. Några meter ifrån mig och samlar damm,” säger han.


Han överväger dock att auktionera ut statyn i framtiden. ”Men nu tror jag folk kommer fatta att det är jag,” avslutar han.


Fabian Svorono planerar redan sitt nästa projekt. ”Det svävar tankar här på kontoret. Men jag har inte bestämt mig,” säger han.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.