Wilgot och Prime inleder strategiskt samarbete för digital synlighet
Publicerad oktober 20, 2025
Publicerad oktober 20, 2025

AI-företaget Wilgot har inlett ett nytt strategiskt partnerskap med kommunikationsbyrån Prime Weber Shandwick. Syftet med samarbetet är att hjälpa företag att öka sin synlighet och relevans i den nya digitala köpresan, där AI-teknologier som Chat GPT spelar en avgörande roll i hur konsumenter hittar och köper produkter.
Utvecklingen av AI-assistenter har snabbt förändrat villkoren för informationssökning och beslutstagande hos konsumenter. I dag sker många val direkt genom interaktion med AI snarare än genom traditionella annonser eller sökmotorer. I ljuset av detta har Wilgot och Prime beslutat att anpassa företags synlighet till en digital köpresa där AI-teknik blir allt viktigare.
– Gamla SEO-regler gäller inte längre. AI väljer bort det som inte är byggt för den och det kräver att företag förtjänar sin plats i samtalet. Tillsammans med Prime gör vi våra kunders produkter och varumärken relevanta i nästa generation sök, säger Wilgots grundare, she says.
Tidigare i oktober publicerade Erik Wikander och Prime Weber Shandwicks vd, Johan Dyrendahl, en gemensam debattartikel på Resume angående AI-teknikens påverkan på annonsmarknaden. Kort därefter blev det klart att Wilgot har valt Prime som sin officiella partner.
– Wilgot har ett unikt erbjudande för att relevanssäkra produktportföljer, som tillsammans med vår förmåga att relevanssäkra varumärken, flyttar fram positionerna för hur varumärken syns och väljs, säger Johan Dyrendahl, she says.