Visit Swedens nya kampanj: En unik medicinsk rekommendation för att uppleva naturen
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Visit Sweden har nyligen lanserat en kampanj som uppmanar till att upptäcka den svenska naturen som en medicinsk behandling. Petter Lublin från Prime framhäver en viktig skillnad i kampanjen, som kretsar kring geografi.– Det är första gången, säger hon, till Resumé.
Kampanjen betonar att besöka Sverige är en hälsosam upplevelse.
– Att besöka Sverige är rena hälsokuren, säger hon, vd för Visit Sweden, i pressmeddelandet.
Det är värt att notera likheterna med en tidigare kampanj av Världsnaturfonden WWF. Denna kampanj syftade till att uppmuntra britter att vistas mer i naturen för hälsans skull.
– En daglig dos av natur, säger hon, i en film där en läkare skriver ut natur som medicin.
Även om budskapen är lika, skiljer sig Visit Swedens kampanj genom att lyfta specifika svenska destinationer. Petter Lublin erkänner likheterna men påpekar att det är skillnaderna som gör deras kampanj unik.
– Vi har sett initiativ som uppmuntrar tid i naturen. Skillnaden är att vi med The Swedish Prescription tar ett mycket bredare grepp, säger hon.
Uncommon lanserade sin kampanj 2024, medan Visit Sweden presenterade sitt koncept nyligen. Det är intressant att betrakta dessa kampanjer i ljuset av allemansrätten i Sverige, som ger alla tillgång till naturens resurser.
– Ingen har större rätt till naturen än någon annan, säger hon.