Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Under en festlig kväll i Stockholm presenterades de framstående vinnarna av Stockholm Media Award 2025. Detta evenemang, som organiseras av Sveriges Mediebyråer, firar och uppmärksammar innovativa och effektiva kommunikationsinsatser inom den svenska mediemarknaden.
Priserna delas ut för att hedra de kampanjer, mediestrategier och branschpersoner som utmärker sig genom sin kreativitet och kompetens. Hittills har priserna delats ut i tre kategorier.
Niklas Bondesson, docent i marknadsföring och universitetslektor på Stockholms universitet.
För sitt banbrytande arbete med att visa hur marknadsföring faktiskt gör skillnad – både i människors huvuden och i företags resultat. I sin forskning har han fördjupat sig i positionering – hur varumärken tar plats i marknaden, i konsumenters medvetande och i organisationers sätt att tänka, säger hon.
Pressbyrån
Med humor, träffsäker tajming och ett kompromisslöst fokus på kundresan har årets annonsör fått människor att lyfta blicken från sina mobiltelefoner, stanna upp och le. Under utmanande lågkonjunktur och ökat fokus på lågpris har annonsören visat på en djup förståelse för mänskligt beteende och medielogik, säger han.
Grand Prix:Telenor – Missed Calls (PHD Media, Nord DDB)
Ibland finns lösningen mitt framför ögonen. Eller ska vi kanske säga öronen? Med rätt ton, smarta kanalval och genuin förståelse för mottagaren har årets vinnare skapat kommunikation som både berört på djupet, engagerat och gett fantastiska resultat. Kampanjens insiktsfulla idé är nästan osannolikt tätt sammankopplad med produkten och utförandet excellerar i att använda varje kanal efter sina förutsättningar. Juryn är enig: att hitta något alldeles alldeles vardagligt och lyckas ladda det med så mycket känslor att våra ögon tåras, samtidigt som siffrorna för varumärkespreferens och räckvidd är best in class, det är inte bara genialt, det är också värt kvällens förstapris, säger hon.
Guld:McDonald”s – Deal with the trash (OMD, Nord DDB, Prime Weber Shandwick)
Silver:Max Burgers – King of Pop (Hear Mediebyrå, Åkestam Holst)
Årets Säljorganisation premieras för att skapa värde för annonsörer. De underlättar mediebyråernas arbete genom flexibla och skalbara annonslösningar. Med ett proffsigt team, inspiration och innovation är de en ledande kraft inom branschen.
Max Nordlinder, Tre Kronor Media är vinnaren av Årets Mediebyråledare.
Han litar på sina medarbetare och delegerar ansvar, vilket ger alla friheten att växa. Hans dedikation och erfarenhet har skapat en stark laganda, säger han.
Louise Jonsson, Tre Kronor Media utmärker sig som Årets Medierådgivare.
Hon har ett brinnande engagemang och en hög kunskap. Louise är strukturerad och analyserar förslag noggrant, vilket resulterar i proffsiga lösningar, säger hon.
Fredrika Hartzell, JCDecaux är Årets Mediesäljare.
Hon lyckas alltid se positiva aspekter och hittar lösningar som fungerar bra för alla parter. Ingen idé är för galen för henne, säger han.
Guld: OMD
Silver: Scream
Brons: PHD
Artikeln har tidigare publicerats på Dagens Media. Resumé och Dagens Media ingår båda i Bonnier News Business.