X
Nordic region's business magazine • september 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

Publicerad september 11, 2025

Under en festlig kväll i Stockholm presenterades de framstående vinnarna av Stockholm Media Award 2025. Detta evenemang, som organiseras av Sveriges Mediebyråer, firar och uppmärksammar innovativa och effektiva kommunikationsinsatser inom den svenska mediemarknaden.


Priserna delas ut för att hedra de kampanjer, mediestrategier och branschpersoner som utmärker sig genom sin kreativitet och kompetens. Hittills har priserna delats ut i tre kategorier.


Niklas Bondesson, docent i marknadsföring och universitetslektor på Stockholms universitet.
För sitt banbrytande arbete med att visa hur marknadsföring faktiskt gör skillnad – både i människors huvuden och i företags resultat. I sin forskning har han fördjupat sig i positionering – hur varumärken tar plats i marknaden, i konsumenters medvetande och i organisationers sätt att tänka, säger hon.


Pressbyrån
Med humor, träffsäker tajming och ett kompromisslöst fokus på kundresan har årets annonsör fått människor att lyfta blicken från sina mobiltelefoner, stanna upp och le. Under utmanande lågkonjunktur och ökat fokus på lågpris har annonsören visat på en djup förståelse för mänskligt beteende och medielogik, säger han.


Grand Prix:Telenor – Missed Calls (PHD Media, Nord DDB)
Ibland finns lösningen mitt framför ögonen. Eller ska vi kanske säga öronen? Med rätt ton, smarta kanalval och genuin förståelse för mottagaren har årets vinnare skapat kommunikation som både berört på djupet, engagerat och gett fantastiska resultat. Kampanjens insiktsfulla idé är nästan osannolikt tätt sammankopplad med produkten och utförandet excellerar i att använda varje kanal efter sina förutsättningar. Juryn är enig: att hitta något alldeles alldeles vardagligt och lyckas ladda det med så mycket känslor att våra ögon tåras, samtidigt som siffrorna för varumärkespreferens och räckvidd är best in class, det är inte bara genialt, det är också värt kvällens förstapris, säger hon.


Guld:McDonald”s – Deal with the trash (OMD, Nord DDB, Prime Weber Shandwick)
Silver:Max Burgers – King of Pop (Hear Mediebyrå, Åkestam Holst)


Årets Säljorganisation premieras för att skapa värde för annonsörer. De underlättar mediebyråernas arbete genom flexibla och skalbara annonslösningar. Med ett proffsigt team, inspiration och innovation är de en ledande kraft inom branschen.


Max Nordlinder, Tre Kronor Media är vinnaren av Årets Mediebyråledare.
Han litar på sina medarbetare och delegerar ansvar, vilket ger alla friheten att växa. Hans dedikation och erfarenhet har skapat en stark laganda, säger han.


Louise Jonsson, Tre Kronor Media utmärker sig som Årets Medierådgivare.
Hon har ett brinnande engagemang och en hög kunskap. Louise är strukturerad och analyserar förslag noggrant, vilket resulterar i proffsiga lösningar, säger hon.


Fredrika Hartzell, JCDecaux är Årets Mediesäljare.
Hon lyckas alltid se positiva aspekter och hittar lösningar som fungerar bra för alla parter. Ingen idé är för galen för henne, säger han.


Guld: OMD
Silver: Scream
Brons: PHD


Artikeln har tidigare publicerats på Dagens Media. Resumé och Dagens Media ingår båda i Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Henrik Almqvist reflekterar över kommunikation och sociala medier

  2. Vinnarna i Stockholm Media Award 2025 utsedda

  3. Behovet av en mer omfattande kulturkanon

Fler intressanta artiklar

Coca-Cola anpassar sig efter globala trender

Publicerad september 11, 2025

I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj…

Stagwell ställer in London-festival av säkerhetsskäl

Publicerad september 11, 2025

Stagwell har beslutat att skjuta upp sin planerade festival i London efter uppgifter om deras samarbete med Israels utrikesdepartement, vilket har lett till kritik på sociala medier. I ett e-postmeddelande…

Kampanj för att öka medvetenhet om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst lanserar Kid Collective en kampanj för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Denna kommunikation är inriktad på anställda inom kommun och region. I…

Civilministern kräver insyn i kommunernas kommunikationskostnader

Publicerad september 11, 2025

Det är välkänt att civilminister Erik Slottners åsikt om den ökande mängden kommunikationspersonal inom svenska myndigheter är kritisk. Nu efterlyser han en noggrann utredning av situationen i kommunerna och regionerna…

Afa Försäkrings nya kampanj för att öka medvetenheten om arbetsrelaterade skador

Publicerad september 11, 2025

I höst kommer Kid Collective att återlansera kampanjen för Afa Försäkring med titeln ”När det gör ont, tänk på oss”. Målet är att nå anställda inom kommun och region. Afa…

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för…

Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

Publicerad september 11, 2025

Livsmedelsföretagen och Abby World presenterar en ny kampanj som framhäver svenskproducerad mat som en grund för ökad beredskap. I en tid präglad av osäkerhet, inklusive geopolitiska spänningar och klimatförändringar, vill…

Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Publicerad september 10, 2025

Med ett år kvar till valet inleder Moderaterna sin kampanj för att återfå kontrollen i Stockholm. Under namnet ”Vi står upp för Stockholm” fokuserar kampanjen på huvudstadens särskilda egenskaper och…

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.