X
Nordic region's business magazine • september 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Vikten av att säga nej i marknadsföring

Publicerad september 11, 2025

Att kunna avstå från något för att istället välja rätt väg är avgörande. Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting, framhöll detta vid Effday. Temat för hans tal var att våga säga nej, ett ord som kan verka negativt men som är fundamentalt viktigt.

Bondesson refererade till Marc Pritchards begrepp ”content crap trap” och ”information overload”.
– När vi utsätter människor för mer information än vad de kan hantera så leder det till stress, utbrändhet, trötthet och informationsundvikande. Så dålig reklam är i princip ett mentalt massförstörelsevapen som vi utsätter människor för – om vi fortsätter göra som vi har gjort, säger hon.

En av orsakerna till den överflödiga skräpreklamen idag är det stora antalet publiceringskanaler och den lägre kostnaden för produktion.
– Och så X-faktorn. Alla ni som jobbar med marknadsföring har ju upplevt hur alla andra i företaget och ledningen har så mycket åsikter och önskemål, påpekar hon.

Struktur och strategi är centrala, och att kunna säga nej är en del av detta.
– Kärnan i strategi är att välja vad man inte ska göra. Bra strategi kräver ledare som är kapabla att säga nej, förklarar hon.

Bondesson drog paralleller till pokerspelare som ofta säger nej till många av de händer de tilldelas.
– Amatörerna spelar glatt vidare och hoppas på det bästa. Men att lägga sig, välja bort, avvakta – det är en styrka. Det ska inte ses som en svaghet, säger hon.

Även idrottens värld erbjuder insikter.
– Rent statistiskt är det bästa en fotbollsmålvakt kan göra på en straff att stå kvar i mitten. Men man ser ut som en idiot om man inte gör något, menar hon.

Presentationens avslutning var en publikövning där alla fick ropa ”NEJ!”. Bondesson var dock inte nöjd med ljudnivån och övningen upprepades, berättar hon.

Mest lästa
  1. Vikten av att säga nej i marknadsföring

  2. Kampanj för att stärka svensk livsmedelsberedskap

  3. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

Fler intressanta artiklar

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi…

Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Publicerad september 10, 2025

Hemelektronikkedjan Power har ställts inför kritik efter att ha lanserat en kampanj på Instagram. Erbjudandet går ut på att kunder kan få tillbaka hela köpesumman i form av ett tillgodokvitto,…

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.