X
Nordic region's business magazine • juli 26, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Vårens viktigaste chefsrekryteringar inom marknad och kommunikation

Publicerad juli 26, 2025

Resumé har dokumenterat betydande chefsrekryteringar inom marknadsföring och kommunikation under årets första halvår.


Marie Tjäder har tillträtt som byråchef på Spoon Göteborg. Hon kommer närmast från rollen som account director på digitalbyrån Knowit Experience.


Sally Asp har utsetts till byråchef på Bang Agency med uppdrag att stärka erbjudandet inom corporate events. Senast var hon kundansvarig projektledare och content manager på Liwlig, tidigare Eventyr Nine Yards.


Martina Nilsson är ny kreativ chef på sportvarumärket Aim”n. Hon har tidigare innehaft ledande kreativa roller i Europa och USA, där hon samarbetat med Jennifer Lopez, Pamela Anderson och Gigi Hadid.


Erik Årnell tar plats som vd för Åkestam Holst Noa efter att sedan 2019 ha lett BBDO Nordics. Han har tidigare haft ledande positioner på Klarna och Nord DDB och genomgick sin byråutbildning på Carat.


Tobias Karlsson återvänder som CMO på Max Burgers. Han ingick i snabbmatskedjans expansionsteam under fyra år och ersätter Maria Ziv.


Sanna Landaboure Lengholm blir creative director på Wenderfalck. Efter tre år på techbolaget Einride gör hon comeback i byråvärlden med fokus på spetsprojekt och nya utmaningar.


Justine Armour utses till global kreativ chef på Forsman & Bodenfors. Den australiska kreatören kommer från partner- och operativ chef-position på byrån Fig i New York och efterträder Anna Qvennerstedt.


Pelle Josephson tar över som chef för Åkestam Holst Noas norska verksamhet parallellt med rollen som vd på Anorak. Han anslöt till Anorak i oktober 2023 och har tidigare arbetat på Nord DDB och Ehrenstråhle, numera BBDO Nordics.


Elin Palmelius presenterades som vd och huvudägare för Engage Marketing efter att Gunilla Bergh lämnat och sålt sina aktier. Hon kom från en roll på Meta men lämnade efter mindre än ett halvår för TikTok.


Linus Karlsson har påbörjat en ny roll som kreativ chef på Shark Ninja. Han lämnade Ikea där han varit global chief creative officer under fyra år.


Karin Rödlix och Kaj Leissner har utsetts till byråchefer på Stendahls och förväntas komplettera varandra för att bredda kund- och medarbetaruppdrag. De efterträder Henrik Segergren som nu är nordisk chef för IO.


Louise Nobel blir marknadschef på Lyko Sverige. Hon kommer närmast från Spotify och har tidigare varit marknadschef på Nocco, med uppdrag att fördjupa relationen med den yngre målgruppen.


Caroline Ekstrand utses till CMO för Forex Sveriges nordiska marknads- och kommunikationsansvar. Hon har tidigare varit kommunikationschef på Division X och Telia.


Emelie Överdahl är ny marknadschef på Volvo Car Sverige. Hon kommer från Volvo Cars globala marknadsavdelning, trots att Volvo Car Sverige är ett separat bolag.


Jakob Elmgren har rekryterats som creative director på The Amazing Society. Han har tidigare format byråns erbjudande på Frank fam. och arbetat på BBDO Nordics.


Fredrik Reinfeldt blir senior advisor på Paues Åberg där han ska stödja ledningsgruppen och kundansvariga i olika projekt utan att ägna sig åt lobbyism.


Peter Norman, tidigare finansmarknadsminister, har anslutit till Rud Pedersen som senior rådgivare med fokus på infrastruktur- och finanskunder.


Stefan Engström, tidigare statssekreterare åt Magdalena Andersson, värvas till Paues Åbergs rådgivarteam och bidrar med politisk erfarenhet i kommunikationsuppdrag.


Zoë Baker följer grundaren Ajaz Ahmed och blir partner i den nystartade byrån Studio One efter att ha lett AKQA i Sverige.


David Wedebrant ansluter också till Studio One som del av grundar- och partnergruppen efter att ha lett AKQA:s svenska verksamhet.

Mest lästa
  1. Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

  2. Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

  3. Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Fler intressanta artiklar

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.