X
Nordic region's business magazine • juli 16, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Vårens populäraste reportage sammanfattade

Publicerad juli 16, 2025

Under våren har profilerade personer, etablerade varumärken och djupgående granskningar dominerat Resumés trafik. Samtidigt har berörande livsberättelser och kontroversiella avslöjanden fångat läsarnas intresse. Här kan du nu ta del av de mest klickade artiklarna i ett sammandrag.


Stordalens hotellkedja Clarion Collection byter namn till Home Hotel och lanserar en helt omarbetad identitet under konceptet.

”Home until you”re home”


Danska konsumenters omfattande bojkottrörelse mot Coca-Cola har lett till sjunkande försäljningssiffror i Danmark, enligt Carlsbergs vd. Nya data från My Telescope kartlägger svenskarnas dryckespreferenser och visar hur amerikanska läskjättar påverkas på hemmamarknaden.


Ica har försökt utnyttja den pågående bojkotten mot stora matkedjor genom att framhäva sig som det ansvarsfulla alternativet. Initiativet har kritiserats för att vara missvisande och för att företaget undviker ansvar för de kraftigt stigande matpriserna och höga vinstnivåerna.


På reklambyrån We Are More uppmanade vd Johan Gronowitz personalen att acceptera löneförsänkningar för att stabilisera företagets ekonomi.

”Sänk era löner för att rädda byråns ekonomi”,Johan Gronowitz
Samtidigt registrerades en ny BMW i holdingbolagets namn, och kritiker menar att beslutet är

”Osmakligt”.


I Norge lanserade Kia en reklamkampanj som anspelar på teslaskammen bland bilköpare.

”Tesla-skammen”
Enligt byråns representant saknas dock en dold agenda mot Tesla eller Musk.

”Det finns ingen agenda mot Tesla eller Musk”,Øyvind Waage


Efter avslöjandet om de omfattande kraven inför intervjun med Måns Zelmerlöw i Göteborgs-Posten menar oberoende pr-konsulter att inslaget saknade både journalistisk integritet och etisk pr-praxis.

”Intervjun med Måns Zelmerlöw var inte journalistik och inte heller pr utan ren manipulation”,Jennie Sinclair


Insideruppgifter från reklambyrån Nord DDB beskriver en arbetsmiljö präglad av stress, offentliga tillrättavisningar och så kallade skräckmetoder från mellanchefer som ser medarbetare som utbytbara resurser.

”Människor är en stapelvara”


Fotografen Mattias Edwall, verksam bakom kameran sedan 1980-talet, syns nu själv i en kampanj för Cancerrehabfonden.

”Jag är för ung för att dö”,Mattias Edwall

”Det var verkligen inte planerat”,säger han


DN avböjde en pr-styrd intervju med Måns Zelmerlöw och valde istället Göteborgs-Posten, medan morgonrapporten belyste amerikanska annonsörers inflytande och Googles senaste miljardstraff.


Max krishantering har pendlat mellan ursäkter, löften om förbättring och anklagelser om häxjakt samt anmälningar till Medieombudsmannen. Nu visar färska YouGov-siffror en märkbar nedgång för snabbmatskedjans varumärke.

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.