X
Nordic region's business magazine • juli 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Vårens mest lästa artiklar på Resumé

Publicerad juli 23, 2025

Resumé har sammanställt artiklarna som väckt flest reaktioner under vårsäsongen. Texterna spänner från starka varumärkesbyten och konsumenttrender till kritiska granskningar av annons- och byråvärlden. Nedan kan du uppdatera dig och återuppleva vårens mest omtyckta reportage.


Tidigare Clarion Collection presenteras nu som Home Hotel med en uppdaterad varumärkesprofil och nytt koncept.

”Home until you”re home”


Ny statistik visar att danska konsumenter kraftigt bojkottat Coca-Cola, vilket påverkar försäljningen i Danmark. Undersökningar från My Telescope avslöjar svenskarnas nya dryckespreferenser och belyser hur lokala alternativ vinner terräng.


Icas kampanj för att positionera sig som alternativ under bojkotten har fått kritik för att vara missvisande. Flera röster menar att budskapet avleder uppmärksamhet från de höga matpriserna och de omfattande vinstnivåerna i branschen.


På byrån We Are More vädjade vd:n till personalen att acceptera löne­minskningar för att stabilisera ekonomin. Samtidigt registrerades en ny BMW på moderbolaget, vilket möttes av stark kritik.

”Osmakligt”


Norska Kia lanserade en annons som spelar på ”Tesla-skammen” i marknadsföringen mot Tesla och Elon Musk.
– Det finns ingen agenda mot Tesla eller Musk, säger Øyvind Waage på reklambyrån Per Høj som ligger bakom kampanjen., han säger


Flera pr-konsulter riktade skarp kritik mot strategin bakom intervjun med Måns Zelmerlöw hos GP.
– Intervjun med Måns Zelmerlöw var inte journalistik och inte heller pr utan ren manipulation, säger pr-experten Jennie Sinclair., hon säger


Insideruppgifter från Nord DDB beskriver en arbetsmiljö präglad av stress och auktoritära ledarskapsmetoder. Personalen vittnar om långvarig press och rädsla.

”Människor är en stapelvara” samt

”förutfattad och ensidig vinkel”, han säger


Fotografen Mattias Edwall, verksam sedan 1980-talet, står nu själv framför kameran i en kampanj för Cancerrehabfonden.

”Jag är för ung för att dö”, han säger


Dagens Nyheter tackade nej till en pr-styrd intervju med Måns Zelmerlöw och vände sig i stället till Göteborgs-Posten. Spelet kring intervjun, amerikanska annonsörers strategier och en ny miljardförlust för Google är andra nyheter i morgonsvepet.


Krisuppföljning visar att Max restaurangkedja mötte kritik efter ett mediebråk. Siffror från YouGov indikerar en påtaglig nedgång i varumärkets anseende under krishanteringen.

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.