Vårens mest lästa artiklar på Resumé
Publicerad Juli 23, 2025
Publicerad Juli 23, 2025
Resumé har sammanställt artiklarna som väckt flest reaktioner under vårsäsongen. Texterna spänner från starka varumärkesbyten och konsumenttrender till kritiska granskningar av annons- och byråvärlden. Nedan kan du uppdatera dig och återuppleva vårens mest omtyckta reportage.
Tidigare Clarion Collection presenteras nu som Home Hotel med en uppdaterad varumärkesprofil och nytt koncept.
”Home until you”re home”
Ny statistik visar att danska konsumenter kraftigt bojkottat Coca-Cola, vilket påverkar försäljningen i Danmark. Undersökningar från My Telescope avslöjar svenskarnas nya dryckespreferenser och belyser hur lokala alternativ vinner terräng.
Icas kampanj för att positionera sig som alternativ under bojkotten har fått kritik för att vara missvisande. Flera röster menar att budskapet avleder uppmärksamhet från de höga matpriserna och de omfattande vinstnivåerna i branschen.
På byrån We Are More vädjade vd:n till personalen att acceptera löneminskningar för att stabilisera ekonomin. Samtidigt registrerades en ny BMW på moderbolaget, vilket möttes av stark kritik.
”Osmakligt”
Norska Kia lanserade en annons som spelar på ”Tesla-skammen” i marknadsföringen mot Tesla och Elon Musk.
– Det finns ingen agenda mot Tesla eller Musk, säger Øyvind Waage på reklambyrån Per Høj som ligger bakom kampanjen., han säger
Flera pr-konsulter riktade skarp kritik mot strategin bakom intervjun med Måns Zelmerlöw hos GP.
– Intervjun med Måns Zelmerlöw var inte journalistik och inte heller pr utan ren manipulation, säger pr-experten Jennie Sinclair., hon säger
Insideruppgifter från Nord DDB beskriver en arbetsmiljö präglad av stress och auktoritära ledarskapsmetoder. Personalen vittnar om långvarig press och rädsla.
”Människor är en stapelvara” samt
”förutfattad och ensidig vinkel”, han säger
Fotografen Mattias Edwall, verksam sedan 1980-talet, står nu själv framför kameran i en kampanj för Cancerrehabfonden.
”Jag är för ung för att dö”, han säger
Dagens Nyheter tackade nej till en pr-styrd intervju med Måns Zelmerlöw och vände sig i stället till Göteborgs-Posten. Spelet kring intervjun, amerikanska annonsörers strategier och en ny miljardförlust för Google är andra nyheter i morgonsvepet.
Krisuppföljning visar att Max restaurangkedja mötte kritik efter ett mediebråk. Siffror från YouGov indikerar en påtaglig nedgång i varumärkets anseende under krishanteringen.