X
Nordic region's business magazine • november 24, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Värdet av kvinnors arbete och ekonomisk jämställdhet

Publicerad november 24, 2025

När jag tar del av Kielos bok, väcks en ny insikt om myterna kring kvinnors arbete. ”Lite mer förhandlingsbart, lite mer idealistiskt, och lite mindre dyrt”, skriver Junos vd Kristina Bexelius. För femte året i rad ökar löneskillnaderna mellan könen. Kvinnor arbetar gratis efter klockan 16:11, medan män får betalt fram till 17. Det ekonomiska gapet fortsätter att växa.


Under helgen reflekterade jag över relationen mellan arbete och ekonomisk jämställdhet efter att ha läst Kielos nya bok, ”En kvinnas värde: Lögner om kön och pengar”. I boken avlivar hon många myter om kön och ekonomi med humor och insikter.


Bokens syfte är att utmana kvinnors självbild och ställa frågan: Vad är du värd? Detta är något jag och mina kollegor på Juno diskuterar ofta, och det är centralt för vår tillväxt och lönsamhet.


Genom åren har jag fått många förfrågningar om pro bono-arbete. Det som är bekymmersamt är att jag tror att kvinnor oftare får dessa förfrågningar. Som en pr-byrå med fokus på hållbarhet förväntas vi ta ansvar för mjuka frågor, medan män ofta får göra ”riktiga affärer”.


En vänlig förfrågan är alltid okej, men problemen uppstår när företag med resurser ber om gratisarbete. De blir ibland upprörda när vi insisterar på att vi värderar ekonomisk jämställdhet.


Att värdera kommunikationsarbete är svårt. Många skulle aldrig be en hjärtkirurg eller arkitekt att arbeta gratis. Men inom kommunikation är det en annan sak, där vår expertis ofta undervärderas.


Nästa gång du överväger att fråga om vi kan ”hjälpa till lite”, reflektera över vad detta säger om din syn på vårt värde. Ekonomisk jämställdhet kräver medvetna val i varje faktura och arvode.


Betala för arbetet. Betala för kompetensen. Betala för att det är rätt. Och glöm inte att läsa Kielos bok; den är både smart och underhållande. Kom ihåg att stödja henne genom att köpa den.


Kristina Bexelius
vd Juno

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.