X
Nordic region's business magazine • augusti 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Valtech Radons utmaningar och framtidsvisioner

Publicerad augusti 25, 2025

Under det gångna året har reklambyrån Valtech Radon fått både erkännanden och ekonomiska utmaningar. Trots att de mottog flera nya uppdrag, ledde lågkonjunkturen till en minskad omsättning med 3 procent, vilket resulterade i en total intäkt på 123,1 miljoner kronor. Byråns intäkter föll dessutom med 4,5 procent.

Det rörelseresultat som uppmättes var -40 000 kronor, en betydande nedgång jämfört med 6,4 miljoner kronor året innan. Trots dessa siffror har byrån lyckats stärka sin soliditet, vilket delvis kan förklaras av stigande inflation och ökade kostnader till moderbolaget i Luxemburg.

Valtech Radon har dock också vunnit flera prestigefyllda uppdrag, inklusive Byggmax, Halebop, Strawberry Hotel, Royal BAM Group, Kone och Cancerfonden. Vidare belönades byrån med silver i Stora Kommunikationspriset 2024.

I april 2023 tillträdde Sophia Cederström-Wrangel som ny vd och efterträdde Ylva Lindberg. Hon beskriver sin nya position som en resa där hon fått utveckla nya färdigheter.
– Att kliva in i rollen som vd har varit både spännande och skrämmande, framförallt i den tid och omvärld vi lever i just nu. Men främst är det otroligt roligt, säger hon.

Cederström-Wrangel framhåller att den nya rollen medför betydande ansvar och att det hon uppskattar mest är samarbetet med teamet.
– Det som gör det så givande är människorna jag får göra det tillsammans med, säger hon.

Hon ser 2024 som ett utmanande år med en volatil global marknad och ett alltmer aggressivt pitchlandskap.
– Radon fortsätter att bidra med stort värde till koncernens internationella kunder, men detta syns inte alltid fullt ut i vårt resultat, förklarar hon.

I bokslutet framhålls att byrån ser fram emot kommande år med försiktighet, med fokus på att utveckla kundrelationer och säkerställa nya affärer.
– Precis som alla andra väntar vi på att lågkonjunkturen ska vända. Och varför skulle vi ens hålla på om vi inte trodde på en vändning? frågar hon retoriskt.

Cederström-Wrangel lyfter även fram teamets styrka och den kreativitet som präglar byrån.
– Den kreativitet och drivkraft som finns inom byrån ger mig all anledning att tro att vi är på rätt väg framåt, säger hon.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.