Valtech Radons utmaningar och framtidsvisioner
Publicerad augusti 25, 2025
Publicerad augusti 25, 2025

Under det gångna året har reklambyrån Valtech Radon fått både erkännanden och ekonomiska utmaningar. Trots att de mottog flera nya uppdrag, ledde lågkonjunkturen till en minskad omsättning med 3 procent, vilket resulterade i en total intäkt på 123,1 miljoner kronor. Byråns intäkter föll dessutom med 4,5 procent.
Det rörelseresultat som uppmättes var -40 000 kronor, en betydande nedgång jämfört med 6,4 miljoner kronor året innan. Trots dessa siffror har byrån lyckats stärka sin soliditet, vilket delvis kan förklaras av stigande inflation och ökade kostnader till moderbolaget i Luxemburg.
Valtech Radon har dock också vunnit flera prestigefyllda uppdrag, inklusive Byggmax, Halebop, Strawberry Hotel, Royal BAM Group, Kone och Cancerfonden. Vidare belönades byrån med silver i Stora Kommunikationspriset 2024.
I april 2023 tillträdde Sophia Cederström-Wrangel som ny vd och efterträdde Ylva Lindberg. Hon beskriver sin nya position som en resa där hon fått utveckla nya färdigheter.
– Att kliva in i rollen som vd har varit både spännande och skrämmande, framförallt i den tid och omvärld vi lever i just nu. Men främst är det otroligt roligt, säger hon.
Cederström-Wrangel framhåller att den nya rollen medför betydande ansvar och att det hon uppskattar mest är samarbetet med teamet.
– Det som gör det så givande är människorna jag får göra det tillsammans med, säger hon.
Hon ser 2024 som ett utmanande år med en volatil global marknad och ett alltmer aggressivt pitchlandskap.
– Radon fortsätter att bidra med stort värde till koncernens internationella kunder, men detta syns inte alltid fullt ut i vårt resultat, förklarar hon.
I bokslutet framhålls att byrån ser fram emot kommande år med försiktighet, med fokus på att utveckla kundrelationer och säkerställa nya affärer.
– Precis som alla andra väntar vi på att lågkonjunkturen ska vända. Och varför skulle vi ens hålla på om vi inte trodde på en vändning? frågar hon retoriskt.
Cederström-Wrangel lyfter även fram teamets styrka och den kreativitet som präglar byrån.
– Den kreativitet och drivkraft som finns inom byrån ger mig all anledning att tro att vi är på rätt väg framåt, säger hon.