X
Nordic region's business magazine • september 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Utmaningen med influencer-marknadsföring: En vändpunkt för autenticitet

Publicerad september 25, 2025

Stephanie Moradi diskuterar hur influencerinnehållet idag präglas av en enformighet med upprepade poser, knackande naglar och rabattkoder. I en tid där influencerrollen omförhandlas har autenticiteten blivit en bristvara, vilket väcker frågor om reklamens framtid.


Under mer än ett decennium har influencers varit ett av reklambranschens mest uppskattade verktyg. De har erbjudit ett mer trovärdigt alternativ till traditionell reklam, där personer som liknar oss själva kan inspirera på ett mer autentiskt sätt än en vanlig annons.


Men nu visar siffror att allt fler upplever influencer fatigue. Detta tillstånd innebär att konsumenter tappar intresset för influencerinnehåll på grund av övermättnad och bristande autenticitet. Upprepningar och orealistiska framställningar skapar apati, vilket leder till att följare distanserar sig från både influencers och de varumärken de representerar. En rapport visar att 47 procent av konsumenter redan 2018 kände sig mätta på repetitivt innehåll.


Chris Gadek uttrycker det tydligt: ”Influencers were once seen as a way to deliver advertising without it feeling like advertising. But over time – thanks to saturation – that”s no longer true,” säger he. Övermättnaden och det sjunkande förtroendet har skapat en osäkerhet kring influencer-marknadsföringens effektivitet.


Det som en gång var inspiration har nu blivit manipulation. Om varje relation i flödet blir en transaktion, där följare reduceras till klick och konverteringar, försvinner den mänskliga faktorn. Influencers tappar den autenticitet som en gång gjorde dem attraktiva. När allt är sponsrat, vad kan vi då lita på?


En möjlig lösning är att fokusera på mikro- och nanoinfluencers, som har färre följare men kan bygga starkare relationer med sin publik. Kolsquare rapporterar att marknadsförare ser dessa profiler som en effektiv strategi mot trötthet. Ju färre följare, desto starkare relationer, vilket kan leda till högre engagemang.


Men frågan kvarstår: Kan detta verkligen lösa problemet? När varumärken massproducerar samarbeten med många små konton riskerar det att bli mer av samma. Autenticiteten kan bli industriell, vilket leder oss tillbaka till ursprunget.


Ironiskt nog, som Alanis Morissette en gång frågade, har influencers blivit sina egna reklampelare i en värld där deras ursprungliga syfte suddas ut. Influencer-yrket kräver sin egen utbildning, och hur ska de annars försörja sig om inte genom reklam? Den genuina vardagen har blivit lika regisserad som en TV-reklam.


En potentiell framtidsriktning är deinfluencing, en rörelse som växer på TikTok där användare varnar för överskattade produkter. Detta kan ses som en antireklam, men paradoxalt nog även bli en del av innehållet. AI-influencers, å sin sida, är helt påhittade och kan programmeras för att framstå som autentiska, vilket leder till en annan typ av trovärdighetskris.


Det kan vara intressant att diskutera om vi nu går tillbaka till mer traditionell reklam. När influencers tappar sin särställning, kanske vi längtar efter tydliga avsändare igen. En annons som är ärlig om sin reklamkaraktär kan vara mer tilltalande än en manipulerad berättelse som påstår sig vara autentisk.


Reklamens styrka ligger i ärlighet och kreativitet snarare än att gömma sig. Det som en gång var influencerns styrka, att inte se ut som reklam, kan nu vara deras svaghet. Genom att bygga kommunikation som är oberoende av influencers kan vi återfå förtroendet.


Influencers kommer inte att försvinna, men deras roll är under omförhandling. Mitt i tröttheten finns en möjlighet att påminna oss om att reklam kan vara äkta, inspirerande och byggd på riktiga relationer, vilket kan vara början på något nytt.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.