X
Nordic region's business magazine • oktober 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Utmaningen med att erkänna annonsers begränsningar i försäljning

Publicerad oktober 15, 2025

Det är klart att jag överdriver något i rubriken. Men detta är inte långt ifrån sanningen i den bluff som marknadsförare ofta berättar för sig själva när de säger: ”Den här annonsen säljer!” she/he says.

I många hushåll försöker familjemedlemmarna gemensamt städa upp genom att ställa in disk i diskmaskinen. Det kan vara svårt att se vem som har bidragit mest. Ibland laddar någon maskinen på kvällen men väntar med att starta den för att inte störa. Nästa morgon trycker någon på knappen och tänker:

”Sweet, det var jag som fixade disken” she/he says, innan resten av familjen invänder.

De som påstår att annonser säljer är som de som trycker på knappen utan att inse hur viktigt hela familjens bidrag är. Precis som med diskmaskinen fylls många kommunikationskanaler med upplevelser av produkter, vilket leder till köpsug. Men det är svårt att avgöra vilken del som har störst påverkan.

Trots detta är det ofta de som trycker på knappen som tilldelas mest värde. Marknadsförare söker efter aktiviteter som ger mest effekt, precis som jag skulle vilja att min son, som är bäst på att ställa ned, gör hela jobbet. Jämförelsen haltar på många sätt, men det handlar om att skapa en helhet som främjar långsiktiga resultat.

Det är sant att de flesta marknadsförare erkänner betydelsen av långsiktighet. Men i praktiken finns det en stark tro på den enskilda annonsen som ska driva försäljning. Många företag söker annonser som säljer och tror ibland att vissa annonser gör mer nytta än andra.

Det är inte ovanligt att företag investerar i kommunikation som inte fungerar, med argumentet att de inte vet hur dessa bidrar till övergripande mål. Ingen annons säljer i isolering, och mycket kommunikation är svår att mäta. Viktigt är att bedöma om kommunikationen närmar kunder till ett köp.

Många företag tillåter dock kommunikation som kan driva bort kunder från köpsug. I stället för att fokusera på att identifiera de mest effektiva kanalerna borde de rensa bort det som är ineffektivt.

Det är centralt att ta ett steg tillbaka och se på den totala kommunikationen kunderna möter. Det är omöjligt att rädda en dålig hemsida med en stor kampanj. För att återfå ett varumärkes attraktionskraft krävs mer än bara annonser.

Visst kan vissa annonser kopplas till försäljning, men det handlar inte om att dessa annonser är exceptionella. Det handlar om den totala kommunikationen som sammantaget driver kunderna mot köp. För att maximera ROI bör annonser riktas mot rätt målgrupp, rätt tidpunkt och med låg friktion.

Utmaningen ligger dock i att skapa långsiktig tillväxt. Ovanstående faktorer skapar en automatisk drivkraft mot köp. När kunden står inför valet ska din produkt vara den bästa. Det är den känslan som marknadsförare ska skapa med sin kommunikation.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.