X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen.

✓Osäker framtid för Allvaret
✓The Great Exhibition visar på minskad produktion
✓Expansionstakt för The Swedish Thing.

Trots att flera etablerade byråer, som B-Reel och Jung von Matt, har stängt igen, har antalet nystartade företag hållit sig stabilt på över 1000 per år, med 511 nya byråer registrerade mellan januari och augusti i år.

De byråer som har startats under de senaste tre åren har inte haft tid att växa betydligt. Enligt Resumé är Ape Creative den mest framgångsrika, med en omsättning på nästan 29 miljoner kronor och en vinst på 5 miljoner kronor.

Jämfört med andra byråer, som ADC och The Great Exhibition, som har intäkter på cirka 10 miljoner kronor, är Ape Creative ett undantag. Nova har nyligen stängt flera av sina byråer på kort tid.

Tre byråer från olika områden har valts ut för en djupare analys – Allvaret, The Great Exhibition och The Swedish Thing. Trots olika ekonomiska resultat delar de en gemensam insikt: djupgående kreativitet är avgörande.

Allvaret, grundat av Camilla Bergqvist och Ya-sin Chahimi, visar att det första året har varit utmanande med en omsättning på drygt 0,3 miljoner kronor. Som hon säger:
– Det är hård konkurrens, en tuff konjunktur och det krävs oerhört mycket arbete för att få in jobb,.

Trots de svårigheter som företaget har stött på ser hon positivt på framtiden, även om tankar på att ge upp finns.
– Känslan är ändå att det rör på sig där ute, och vi ser en positiv riktning, säger hon.

Med projekt för kunder som Stockholmsmässan har Allvaret potential att växa, men de behöver fler uppdrag för att kunna anställa mer personal.
– Vi skulle också behöva vara en tredje person, en projektledare, men just nu har vi inte omsättning för en tredje, säger hon.

The Great Exhibition, som startades av bland andra Petter Kukacka, hade en omsättning på drygt 10 miljoner kronor förra året och har upplevt mindre produktion.
– Det har varit mindre produktion helt enkelt, säger han.

Han förklarar att det finns mer osäkerhet och att det har blivit svårare för kunder att fatta beslut, vilket leder till en utslagskraft för de modigare aktörerna.
– Bara de som är lite modigare satsar i svåra tider, säger han.

Petter betonar vikten av att vara fokuserad på affärsutveckling i kommunikationsskaparprocessen.
– Vi vill visa att stark kreativitet inte behöver kompromissa med lönsamheten, säger han.

The Swedish Thing, grundat 2023 av Joakim Trovik Johansson, har en omsättning på 3,1 miljoner kronor. Han förklarar att det saknas anställda i byrån, vilket begränsar tillväxten.
– Om vi ska fortsätta växa som vi planerar så ska vi göra om det, säger han.

Med en plan att anställa personal hoppas Joakim på en tillväxt på 20 procent i år och nästa år.
– Vi skapar action och testar olika material, säger han.

Genom att anpassa sig till marknaden och fokusera på kreativa leveranser kan de nå nya höjder.
– Jag tror att Ica, Coca-Cola och Ikea skulle må bra av våra metoder gentemot gräsrötter, säger han.

Mest lästa
  1. Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

  2. Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

  3. Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Fler intressanta artiklar

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.