X
Nordic region's business magazine • november 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Utmaningar för marknadschefer i entreprenörsdrivna företag

Publicerad november 11, 2025

Förra året anställdes en marknadschef efter en noggrann rekryteringsprocess. Tyvärr fick personen lämna efter ett år. Enligt Tom Flumé, vd och grundare av Moss & Noor, är det en svår uppgift att vara marknadschef i ett entreprenörsdrivet företag.

Trots den initiala entusiasmen och ambitionen att bygga varumärket, uppstod konflikter mellan grundarens vision och marknadschefens planer. Flumé insåg att kommunikationen om varumärkets identitet inte var tillräckligt tydlig.

Marknadschefen gjorde inga uppenbara misstag, men en bristande synkronisering med grundarens vision var avgörande.

En annan faktor var den överdrivna tilltron till planering. Ett varumärke kräver tid för att etableras, och fokus bör ligga på att agera snarare än att endast planera.

Flumé poängterar också att en entreprenör sällan bör förlita sig på konsulter för att nå framgång. Konsulter bör ses som en sista utväg snarare än en initial lösning.

Att låta sig imponerad av konkurrenter kan också vara en fälla. Flumé uppmanar marknadschefer att söka inspiration utanför sin bransch för att utveckla unika strategier.

En stor budget är inte alltid en fördel. Att arbeta med begränsade resurser kan tvinga fram mer kreativa och effektiva lösningar.

Flumé betonar vikten av att våga sticka ut och att inte låta rädslan för att avvika från normen hindra innovation.

Slutligen, en entreprenörs fokus ligger på resultat snarare än procedurer. Att förstå detta kan vara avgörande för en marknadschefs framgång.

Entreprenörer är ofta impulsiva och kanske inte följer traditionella metoder. Flumé avslutar med att rekommendera en tidigare marknadschef som har förstått dessa utmaningar.

Tom Flumé, grundare och vd på Moss & Noor

Mest lästa
  1. Tjejzonen presenterar ny visuell identitet för att stärka unga tjejer

  2. Utmaningar för marknadschefer i entreprenörsdrivna företag

  3. Medieinvesteringar i förändring: Podcast växer medan tv sjunker

Fler intressanta artiklar

Eon lanserar kampanj om elens centrala roll i samhället

Publicerad november 11, 2025

Eon inleder en landsomfattande kampanj för att belysa elektricitetens avgörande betydelse i samhället. Byrån BBDO Nordics står bakom initiativet. Kampanjen, som går under namnet ”Utan energi stannar Sverige”, syftar till…

IPG:s rapport kan bli den sista i börshistorien

Publicerad november 11, 2025

Om affären med Omnicom genomförs, kan det tredje kvartalet bli IPG:s sista rapportering som börsnoterat företag. Under Q3 rapporterade IPG intäkter på 2,49 miljarder dollar, vilket överträffade Wall Streets förväntningar…

Ny kampanj för att rädda Östersjön

Publicerad november 11, 2025

I en ny gemensam insats med plattformen Havet i skolan uppmärksammas Östersjön och dess framtid, som i dagsläget hotas av överfiske och föroreningar. Havet i skolan är en nationell plattform…

Uncommon expanderar med fokus på internationella projekt

Publicerad november 11, 2025

Uncommon Stockholm har sedan sin start förra året ökat från tre till tjugo medarbetare. Byrån, som arbetar med internationella uppdrag, har utvecklat en framgångsrik arbetsmodell. Ledarduon Mia Berggren och Björn…

Estrella inrättar chipsvalmyndighet för att hitta Sveriges nästa smak

Publicerad november 11, 2025

Inför valet 2026 lanserar Estrella en egen valmyndighet med syfte att upptäcka Sveriges nästa stora chipsmak. 2022 genomförde Estrella det första chipsvalet i landet. Nu tar man ett steg vidare…

Epoq lanserar kreativ kökskampanj utmanande Ikea

Publicerad november 11, 2025

Epoq, Elgigantens köksvarumärke, tar ett djärvt steg i en ny kampanj skapad av Nord DDB. Med en tydlig referens till Ikea framhäver Epoq att ”Vi har inga köttbullar – men…

Analyser av Juholts och Reinfeldts offentliga framträdanden

Publicerad november 11, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bör inte missas – lyssna här. Aktievärdena för Håkan Juholts och Fredrik Reinfeldts personliga varumärken – hur kommer de att påverka deras offentliga roller framöver?Det är…

Göteborgs filmfestival avbryter samarbete med F&B efter Israelkritik

Publicerad november 10, 2025

Efter avslöjandet om att Forsman & Bodenfors ägarbolag Stagwell agerat rådgivare för att förbättra Israels rykte har flera kunder reagerat. Göteborgs filmfestival ska nu ha valt att avbryta sitt samarbete,…

Nytt kommunikationskoncept från Compricer med fokus på kostnadseffektivitet

Publicerad november 10, 2025

Compricer har nyligen introducerat sitt nya kommunikationskoncept ”Inte onödig utgift”. Istället för att anlita en traditionell reklambyrå, valde de att samarbeta med ett team av tidigare kreatörer från King. Elin…

Framtiden tillhör generalisterna

Publicerad november 10, 2025

Många kreativa yrkesverksamma inom reklamsektorn är idag arbetslösa. De senaste åren har omställningar gjort att den traditionella framgångsformeln har förändrats, skriver hon.Jag diskuterade nyligen med en rekryterare, som uttryckte: ”Du…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.