UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov
Publicerad november 4, 2025
Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett pressmeddelande syftar förändringen till att tydliggöra Utbildningsradions uppdrag att skapa innehåll som adresserar faktiska kunskapsbehov i både skolan och samhället.
UR är en digital streamingtjänst bland många aktörer. Det är därför av stor vikt att vi profilerar oss via vårt unika utbud som fokuserar på lärande, något vi strävar efter att förmedla tydligare framöver. Ett starkt varumärke är centralt för detta arbete, säger
Catarina Myhrman, chef kommunikation och digital på UR.
Syftet har varit att förena olika uttryck av UR under en sammanhållen och distinkt form som stärker dess ställning i medielandskapet. Samtidigt ska identiteten framhäva programmens unika karaktär.
Logotypen fungerade bra i digitala sammanhang, men kändes begränsad i sin runda form. Vi valde att frigöra den och låta den växa i storlek, maximera den helt enkelt. När logotypen får ta plats med självförtroende, kan vi också fylla ordbilden med innehåll. Det blir ett konkret sätt att visualisera UR:s roll i att fylla Sveriges kunskapsluckor, säger
Elin Eskilsson, creative director på Kid id.
UR:s färgpalett, typografi och bildmanér har också uppdaterats. Färgpaletten domineras av blått och grönt, en kombination som ska stå ut, ge energi och inge nyfikenhet.