Upphandlingsprocessen för Uppsala kommun avslutad med Matador som vinnare
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Uppsala kommun har nu utsett en vinnare i den efterlängtade upphandlingen för innehållsproduktion och konceptuell kommunikation. Under våren har kommunen aktivt sökt en byrå som kan bistå med dessa tjänster, vilket även inkluderar hantering av annonser på sociala medier.
Det totala värdet av uppdraget beräknas uppgå till 16 miljoner kronor, med en avtalstid på två år och möjlighet till förlängning med ytterligare två år. Trots detta har upphandlingen varit omstridd.
Processen bestod av fem steg, men kommunen beslutade att avstå från det sista steget, en muntlig presentation, då Matador bedömdes vara överlägsna de andra byråerna. I juni tilldelades Matador uppdraget, men efter kritik från andra deltagande byråer drogs beslutet tillbaka och den muntliga presentationen genomfördes.
Södra Tornet, som inte var nöjda med processen, valde att överklaga upphandlingen till förvaltningsrätten. De begärde en fullständig omprövning. Domstolen valde dock att stödja kommunens beslut och avslog överklagandet. Efter detta gavs möjlighet för byråerna att överklaga domen.
Ingen sådan överklagan inkom, och nu har avtal tecknats med Matador, som är baserad i Uppsala. Detta bekräftar
”Inget sådant har inkommit, så avtal har nu i veckan tecknats med Uppsalabaserade byrån Matador,” skriver hon, projektledare och ansvarig för byråupphandlingen, i ett mejl till Resumé.
Övriga byråer som deltog i upphandlingen inkluderade BBDO Nordics, Oh My och Thinc Collective.