X
Nordic region's business magazine • november 11, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Uncommon expanderar med fokus på internationella projekt

Publicerad november 11, 2025

Uncommon Stockholm har sedan sin start förra året ökat från tre till tjugo medarbetare. Byrån, som arbetar med internationella uppdrag, har utvecklat en framgångsrik arbetsmodell. Ledarduon Mia Berggren och Björn Ståhl diskuterar byråns tillväxt och framtidsplaner.


Med en grund i internationella uppdrag har byrån kunnat växa stabilt även i en utmanande marknad. Nu flyttar de till nya lokaler på Maria Trappgränd i Stockholm för att ytterligare expandera sin studioverksamhet.


– Vi har inte velat hasta iväg utan arbetat medvetet mot att forma kultur och ett arbetssätt och kreativa nivå innan som matchar våra ambitioner, säger hon.


Uncommon inledde sin svenska verksamhet utan att enbart rikta sig till lokala kunder. De första uppdragen kom istället från internationella klienter som behövde kreativt stöd.


Byrån har arbetat globalt med kunder som Supercell och Coca-Cola. De har också vunnit internationella uppdrag som Santa Maria och grekiska Three Cents. I dag fokuserar de uteslutande på uppdrag utanför Sverige.


Ståhl och Berggren betonar att förmågan att tänka på engelska är avgörande när man jobbar med internationella projekt.


– Att vi kunnat växa och fått internationella kunder handlar dels om vårt track record, men det är alltid en kombination av tur, skicklighet och tajming, säger han.


De anser att de kan vara selektiva med sina uppdrag och vill arbeta med kunder som strävar efter högklassiga resultat.


– Att arbeta i den internationella kontexten är ingen jätteskillnad mot Sverige, men man måste också kunna hantera en annan stakeholdergrupp, säger hon.


Stockholmsteamet strävar efter att etablera en unik skandinavisk version av Uncommon, och det handlar om att behålla den kreativa höjden.


Ståhl citerar en insikt från grundarna: ”70 procent av alla varumärken skulle kunna försvinna i morgon utan att någon märkte det”. Deras ambition är att arbeta med de procent som verkligen vill göra skillnad.


De tror också att det saknas mod i den svenska branschen, vilket påverkar möjligheterna till innovation.


– För att skapa ”fame” behöver man våga göra något som faktiskt särskiljer sig, och stå för det, säger hon.


Byrån har också rekryterat internationellt för att stärka sitt team och sina kreativa kapaciteter.


Ståhl ser de senaste kampanjerna för Supercell som exempel på vad Uncommon står för; de bygger på en känsla för vad som engagerar publiken.


– Vi inser att det är en lyx, men vi har faktiskt kunnat tacka nej till ganska många uppdrag, säger han.


Trots osäkerhet i marknaden har de gjort vinst och ser fram emot att fortsätta förbättra sina siffror.


Uncommon har påvisat sin förmåga att växa genom internationella samarbeten, medan den svenska byråmarknaden står inför stagnation. Ståhl noterar att branschen har styrts av ett fåtal aktörer.


Uncommon Studio bygger på att inte begränsa sig till en enda disciplin, utan att utmana konventionella byråtankar.


– Om man som byrå ställer sig frågan ”vad kan vi göra för att lösa ett samhällsproblem?”, kan lösningen ibland handla om att ta fram en egen produkt, säger hon.


Berggren framhäver vikten av att arbeta med PR och kommunikation som gör verklig skillnad.


– Vår ambition är att skapa kommunikation i världsklass och att tävla internationellt, säger han.


De anpassar sin kommunikation för att hantera känsliga politiska frågor, vilket kräver balans mellan påverkan och ansvar.


– Det handlar om att göra provokation på rätt sätt, säger han.

Mest lästa
  1. Uncommon expanderar med fokus på internationella projekt

  2. Estrella inrättar chipsvalmyndighet för att hitta Sveriges nästa smak

  3. Epoq lanserar kreativ kökskampanj utmanande Ikea

Fler intressanta artiklar

Analyser av Juholts och Reinfeldts offentliga framträdanden

Publicerad november 11, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bör inte missas – lyssna här. Aktievärdena för Håkan Juholts och Fredrik Reinfeldts personliga varumärken – hur kommer de att påverka deras offentliga roller framöver?Det är…

Göteborgs filmfestival avbryter samarbete med F&B efter Israelkritik

Publicerad november 10, 2025

Efter avslöjandet om att Forsman & Bodenfors ägarbolag Stagwell agerat rådgivare för att förbättra Israels rykte har flera kunder reagerat. Göteborgs filmfestival ska nu ha valt att avbryta sitt samarbete,…

Nytt kommunikationskoncept från Compricer med fokus på kostnadseffektivitet

Publicerad november 10, 2025

Compricer har nyligen introducerat sitt nya kommunikationskoncept ”Inte onödig utgift”. Istället för att anlita en traditionell reklambyrå, valde de att samarbeta med ett team av tidigare kreatörer från King. Elin…

Framtiden tillhör generalisterna

Publicerad november 10, 2025

Många kreativa yrkesverksamma inom reklamsektorn är idag arbetslösa. De senaste åren har omställningar gjort att den traditionella framgångsformeln har förändrats, skriver hon.Jag diskuterade nyligen med en rekryterare, som uttryckte: ”Du…

Zaptec utmanar fossilromantiken med ny kampanj

Publicerad november 10, 2025

I en tid där elbilsföretag fokuserar på hållbarhet och innovation, har Zaptec valt en annan väg. I sin senaste kampanj omfamnar de fossilnostalgi, bensindoft och MAGA-kepsar. Denna kampanj, som nu…

Nytt kommunikationskoncept från Compricer med frilansteam

Publicerad november 10, 2025

Compricer introducerar sitt nya kommunikationskoncept med titeln ”Inte onödig utgift”. Istället för att samarbeta med en traditionell byrå valde hon att anlita ett frilansteam bestående av tidigare kreatörer från King.…

Reinfeldt och Juholts offentliga bilder och deras framtid

Publicerad november 10, 2025

Vi bjuder in lyssnare till veckans avsnitt av Debrief. I detta avsnitt analyserar vi aktievärdet av Håkan Juholts och Fredrik Reinfeldts personliga varumärken och hur de kan komma att påverka…

Gemenskapens styrka i Göteborgs Stadsmission nya kampanj

Publicerad november 10, 2025

Göteborgs Stadsmission presenterar en ny varumärkesfilm som syftar till att framhäva betydelsen av gemenskap och medmänsklighet. Denna film ingår i organisationens långsiktiga kommunikationsplan ”Tillsammans är vi aldrig ensamma” och hyllar…

KFC och Stranger Things: En ny reklamkampanj i samarbete

Publicerad november 10, 2025

KFC har inlett ett spännande partnerskap med Netflixs populära serie ”Stranger Things” inför den efterlängtade avslutningen av serien den 27 november. Det rapporterar Adweek.I den aktuella reklamfilmen, framtagen av byrån…

Crux Comms får nytt uppdrag av Jolt Energy

Publicerad november 10, 2025

PR-byrån Crux Comms har tilldelats ett nytt uppdrag av laddningsföretaget Jolt Energy. Uppdraget innefattar strategisk PR-rådgivning, presskommunikation och positionering på den svenska marknaden.- Vi har valt Crux Comms för deras…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.