Uncommon expanderar med fokus på internationella projekt
Publicerad november 11, 2025
Publicerad november 11, 2025

Uncommon Stockholm har sedan sin start förra året ökat från tre till tjugo medarbetare. Byrån, som arbetar med internationella uppdrag, har utvecklat en framgångsrik arbetsmodell. Ledarduon Mia Berggren och Björn Ståhl diskuterar byråns tillväxt och framtidsplaner.
Med en grund i internationella uppdrag har byrån kunnat växa stabilt även i en utmanande marknad. Nu flyttar de till nya lokaler på Maria Trappgränd i Stockholm för att ytterligare expandera sin studioverksamhet.
– Vi har inte velat hasta iväg utan arbetat medvetet mot att forma kultur och ett arbetssätt och kreativa nivå innan som matchar våra ambitioner, säger hon.
Uncommon inledde sin svenska verksamhet utan att enbart rikta sig till lokala kunder. De första uppdragen kom istället från internationella klienter som behövde kreativt stöd.
Byrån har arbetat globalt med kunder som Supercell och Coca-Cola. De har också vunnit internationella uppdrag som Santa Maria och grekiska Three Cents. I dag fokuserar de uteslutande på uppdrag utanför Sverige.
Ståhl och Berggren betonar att förmågan att tänka på engelska är avgörande när man jobbar med internationella projekt.
– Att vi kunnat växa och fått internationella kunder handlar dels om vårt track record, men det är alltid en kombination av tur, skicklighet och tajming, säger han.
De anser att de kan vara selektiva med sina uppdrag och vill arbeta med kunder som strävar efter högklassiga resultat.
– Att arbeta i den internationella kontexten är ingen jätteskillnad mot Sverige, men man måste också kunna hantera en annan stakeholdergrupp, säger hon.
Stockholmsteamet strävar efter att etablera en unik skandinavisk version av Uncommon, och det handlar om att behålla den kreativa höjden.
Ståhl citerar en insikt från grundarna: ”70 procent av alla varumärken skulle kunna försvinna i morgon utan att någon märkte det”. Deras ambition är att arbeta med de procent som verkligen vill göra skillnad.
De tror också att det saknas mod i den svenska branschen, vilket påverkar möjligheterna till innovation.
– För att skapa ”fame” behöver man våga göra något som faktiskt särskiljer sig, och stå för det, säger hon.
Byrån har också rekryterat internationellt för att stärka sitt team och sina kreativa kapaciteter.
Ståhl ser de senaste kampanjerna för Supercell som exempel på vad Uncommon står för; de bygger på en känsla för vad som engagerar publiken.
– Vi inser att det är en lyx, men vi har faktiskt kunnat tacka nej till ganska många uppdrag, säger han.
Trots osäkerhet i marknaden har de gjort vinst och ser fram emot att fortsätta förbättra sina siffror.
Uncommon har påvisat sin förmåga att växa genom internationella samarbeten, medan den svenska byråmarknaden står inför stagnation. Ståhl noterar att branschen har styrts av ett fåtal aktörer.
Uncommon Studio bygger på att inte begränsa sig till en enda disciplin, utan att utmana konventionella byråtankar.
– Om man som byrå ställer sig frågan ”vad kan vi göra för att lösa ett samhällsproblem?”, kan lösningen ibland handla om att ta fram en egen produkt, säger hon.
Berggren framhäver vikten av att arbeta med PR och kommunikation som gör verklig skillnad.
– Vår ambition är att skapa kommunikation i världsklass och att tävla internationellt, säger han.
De anpassar sin kommunikation för att hantera känsliga politiska frågor, vilket kräver balans mellan påverkan och ansvar.
– Det handlar om att göra provokation på rätt sätt, säger han.