X
Nordic region's business magazine • oktober 14, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Ulf Kristersson tar steget in i TikTok-världen

Publicerad oktober 14, 2025

Statsminister Ulf Kristersson har nyligen startat ett konto på TikTok, vilket kom som en överraskning i samband med Moderaternas planerade bussturné till tolv svenska städer. Enligt rapporter från Expressen har han nu över 3 200 följare.


Kristersson kommenterar sitt beslut:

”Där finns inte alls bara trender och dans utan tiktok har blivit en av de större plattformarna också för samtal. Självklart vill jag finnas där så att alla som vill kan ställa sina frågor till mig och berätta vad de vill veta mer om,” säger han.


Trots sin nya närvaro på TikTok har Kristersson tidigare uttryckt oro över plattformens säkerhet. Han har framhållit att han är en av dem som ser betydande risker med informationsinflytande från främmande makter, vilket han nämnde i Svenska Dagbladet.


Under tiden gör techjätten Meta en förändring och tillåter återigen reklam för mammografi på Facebook, efter att ha stoppat annonser i EU. Henrik Lysell, enhetschef på Cancerfonden, menar att den förändrade inställningen kan vara en följd av kritik.


Meta beslutade att inte längre tillåta politiska annonser på sina plattformar i EU, och Cancerfondens annons om mammografi togs bort, vilket ledde till upprördhet.


Open AI har stött på kritik efter att användare har skapat realistiska videor av avlidna kändisar. Familjemedlemmar till Malcolm X och Robin Williams har uttryckt sitt fördömande av tekniken, som också har gett upphov till virala klipp med andra avlidna stjärnor som Amy Winehouse och Michael Jackson. Open AI har sedan meddelat att anhöriga nu kan begära att deras utseenden blockeras.


Slack arbetar på att göra sin kommunikationsplattform mer personlig genom att uppgradera Slackbot till en AI-assistent som kan planera projekt och boka möten. Den nya versionen testas hos Salesforce och ska lanseras brett senare i år.


Slutligen har Europeiska radio- och tv-unionen (EBU) skjutit upp beslutet om Israels framtida deltagande i Eurovision Song Contest med hänsyn till de senaste händelserna i Mellanöstern.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.