Uber Ones reklamfilm vinner Emmy och sätter press på Google
Publicerad september 8, 2025
Publicerad september 8, 2025
Uber One:s reklamfilm med Brian Cox, där han spelar en nyexaminerad student, har vunnit en Emmy för bästa reklam. Filmen, som fokuserar på fördelarna med Uber One for Students, konkurrerade med mäktiga namn som Apple och Nike, som har dominerat kategorin de senaste åren.
Filmen, regisserad av David Shane från O Positive, markerade en ny riktning för Uber One:s marknadsföring.
Under söndagskvällen delades Emmy-priserna ut, där Uber Ones framgång kom som en överraskning med tanke på Apples nomineringar för ”Flock” och ”Heartstrings”, samt Nikes Super Bowl-reklam ”So Win”.
EU har nyligen bötfällt Google med 33,9 miljarder kronor för att företaget favoriserat sina egna annonstjänster. Donald Trump kritiserar beslutet och hotar med utredningar av EU:s handelsmetoder.
EU-kommissionens vice ordförande, som ansvarar för konkurrenslagstiftning, påpekar att Google måste upphöra med sina olagliga metoder, och kommissionen ser över möjliga åtgärder.
Det finns också ett växande krav på att förbjuda skräpmatsreklam riktad mot unga på sociala medier, enligt debattörer som anser att sådana annonser påverkar hälsan negativt.
Enligt Svenska kyrkans generalsekreterare ökar intresset för kyrkan bland unga, även om det fortfarande finns utmaningar att nå ut till unga vuxna.
Tusentals sörjande har hyllat den avlidne modeskaparen Giorgio Armani i Milano, där de har samlats för att minnas hans bidrag till modevärlden.
Vid sin död var Armani en av de rikaste personerna i världen. Hans stil och kreativitet har lämnat ett varaktigt avtryck inom mode.