X
Nordic region's business magazine • augusti 29, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

TV4 övergår till betalkanalsmodell – en ny era av streaming

Publicerad augusti 29, 2025

Den första reklamsända markkanalen i Sverige, TV4, avslutar sina sändningar över marknätet för att fokusera på sin streamingtjänst. Detta innebär att kanalen inte längre kommer att vara gratis för tittare med antenn, enligt vad som rapporterades först av Dagens Media.


TV4:s VD meddelade nyligen att kanalen kommer att avveckla sina marknätssändningar och istället prioritera TV4 Play. Konsumenter kan fortsätta att se program och nyheter kostnadsfritt med reklam via streamingtjänsten.


Från och med nu kommer endast betalande kunder att kunna se TV4-kanalen, som det framgår av uppgifter från TV4 Nyheterna. Beslutet grundar sig på både ekonomiska och strategiska överväganden.


”Kostnaderna vi har i dag är för höga för att det ska vara ett bra ekonomiskt beslut att fortsätta distribuera (via marknätet),” säger han. För hushåll som får TV4 via betalda distributionsalternativ, som kabel-tv eller satellit, kommer inga förändringar att inträffa.


Snapchat har också gjort nyheter genom att etablera ett kontor i Stockholm. Plattformen för sociala medier har nu cirka 20 anställda i landet och öppnar ett nytt kontor som sträcker sig över 321 kvadratmeter vid Stureplan.


”Snapchat är redan en del av vardagen för många i Sverige, och vi ser en tydlig ökning både i användning och i intresset från varumärken,” säger hon. Hon påpekar att det nya kontoret kommer att stärka företagets lokala närvaro.


Detsu Group överväger att sälja sin globala verksamhet. En försäljning skulle i så fall vara ett steg tillbaka från företagets ambitioner att konkurrera med globala aktörer som WPP och Publicis.


En insider rapporterar att ledningen överväger alla alternativ, från att sälja en mindre del av verksamheten till att avyttra hela företaget. Ett beslut har ännu inte fattats.


TikTok har även lanserat en musikkampanj i samband med att flera låtar från plattformen har tagit sig in på Billboard Global 200-listan. Enligt TikToks egen sammanställning kom 84 procent av dessa låtar först från plattformen.


Kampanjen, med titeln ”See where music takes you”, syftar till att belysa TikToks roll i musikens värld och innehåller låten ”Love me not” av en populär artist.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.