TV4 övergår till betalkanalsmodell – en ny era av streaming
Publicerad augusti 29, 2025
Publicerad augusti 29, 2025

Den första reklamsända markkanalen i Sverige, TV4, avslutar sina sändningar över marknätet för att fokusera på sin streamingtjänst. Detta innebär att kanalen inte längre kommer att vara gratis för tittare med antenn, enligt vad som rapporterades först av Dagens Media.
TV4:s VD meddelade nyligen att kanalen kommer att avveckla sina marknätssändningar och istället prioritera TV4 Play. Konsumenter kan fortsätta att se program och nyheter kostnadsfritt med reklam via streamingtjänsten.
Från och med nu kommer endast betalande kunder att kunna se TV4-kanalen, som det framgår av uppgifter från TV4 Nyheterna. Beslutet grundar sig på både ekonomiska och strategiska överväganden.
”Kostnaderna vi har i dag är för höga för att det ska vara ett bra ekonomiskt beslut att fortsätta distribuera (via marknätet),” säger han. För hushåll som får TV4 via betalda distributionsalternativ, som kabel-tv eller satellit, kommer inga förändringar att inträffa.
Snapchat har också gjort nyheter genom att etablera ett kontor i Stockholm. Plattformen för sociala medier har nu cirka 20 anställda i landet och öppnar ett nytt kontor som sträcker sig över 321 kvadratmeter vid Stureplan.
”Snapchat är redan en del av vardagen för många i Sverige, och vi ser en tydlig ökning både i användning och i intresset från varumärken,” säger hon. Hon påpekar att det nya kontoret kommer att stärka företagets lokala närvaro.
Detsu Group överväger att sälja sin globala verksamhet. En försäljning skulle i så fall vara ett steg tillbaka från företagets ambitioner att konkurrera med globala aktörer som WPP och Publicis.
En insider rapporterar att ledningen överväger alla alternativ, från att sälja en mindre del av verksamheten till att avyttra hela företaget. Ett beslut har ännu inte fattats.
TikTok har även lanserat en musikkampanj i samband med att flera låtar från plattformen har tagit sig in på Billboard Global 200-listan. Enligt TikToks egen sammanställning kom 84 procent av dessa låtar först från plattformen.
Kampanjen, med titeln ”See where music takes you”, syftar till att belysa TikToks roll i musikens värld och innehåller låten ”Love me not” av en populär artist.