X
Nordic region's business magazine • september 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Topprankade marknadschefer i Sverige 2025

Publicerad september 2, 2025

Under det gångna året har marknadschefer i Sverige visat prov på imponerande resultat och framgångar. Resumé har nu offentliggjort de nominerade till titeln Sveriges Bästa Marknadschefer för det tjugonde året i rad. Utmärkelsen ges till de individer som har lyckats mest med att positionera sina varumärken effektivt.


Yasmine Winberg, chefredaktör för Resumé, uttrycker:

”Det innebär också att alla nominerade på sätt och vis vinnare: Alla har förflyttat sina varumärken i positiv riktning under året som gått.”


Prisutdelningen sker den 23 oktober på Grand Hôtel i Stockholm. Mer information om utmärkelsen kan hittas på Resumés officiella webbplats.


Här är de 101 nominerade marknadscheferna för 2025, indelade i olika kategorier:


Kategori Apotek:
Therese Kempe, Apohem
Anna-Maria Rosenblom, Apotea
Mikael Lenneryd, Apoteket
Sofia Söderqvist, Apotek Hjärtat
Frida Löfgren, DOZ Apotek


Kategori Bank:
Rebecka Meijer, Avanza
Emma Pernald, Nordea
Lina Sennerdal Kolacz, Länsförsäkringar
Patrik Söder, SBAB
Patrik Widlund, Svea
Therese Nordenberg, Ålandsbanken


Kategori Bilar:
Markus Thiel, Hyundai
Jonas Nilsson, KIA
Ola Martinsson, Opel
Cecilia Luc Mastio, Polestar
Natalie Tonehamn, Renault
Stefan Nygren, Skoda
Alexandra Dobo, Subaru
Jan Casserlöv, Toyota
Carl Sundstedt, Volkswagen
Emelie Överdahl, Volvo


Kategori Byggvaruhus:
Robin Jacobsson, Bygg Hemma
Andreas Larsson, Hornbach
Peter Dahlqvist, Jem & Fix
Lena Carlberg, K-Bygg
Linda Hammar, Rusta


Kategori Drivmedel:
Anna Boduljak, Circle K
Maya Johansson, Ingo
Fredrik Hällkvist, OKQ8
Marie Bark, Preem
Annette Lejon, Q-star


Kategori Försäkring:
Christopher Constantien, Folksam
Sumit Malhotra, IF
Tobias Schillen, ICA Försäkringar
Lina Sennerdal Kolacz, Länsförsäkringar
Josefin Lundmark, Trygg Hansa


Kategori Energibolag:
Peter Janefjord, Bixia
Jonas Levin, Fortum
Marie Grabe, GodEl
Karin Sundström, Jämtkraft
Anki Högdahl, Skellefteå Kraft
Jesper Mårtensson, Öresundskraft


Kategori Hemelektronikbutiker:
Ella Grundel, Amazon
Helena Holmström, Clas Ohlson
Max Hammarberg, inet
Robert Kindstrand, Netonnet
Eddie Hernandez, Power
Mikael Karlsson, Webhallen


Kategori Heminredning & möbler:
Amanda Broling, EM Home
Dennis Koraen, Granit
Cecilia Rudenstam, Hemtex
Helena Gouveia, IKEA
Henriette Skjoldborg Adamsen, Jysk
Joakim Holmstrand, Mio
Linda Hammar, Rusta
Pontus Ericsson, Svenssons
Thomas Engelhart, Åhléns


Kategori Kläder:
Ella Grundel, Amazon
Johan Jakobsson, Cubus
Kajsa Hjelm, Gina Tricot
Andrea Stenhamre, Kapp-Ahl
Sara Spännar, Zalando


Kategori Livsmedelskedjor:
Dorothea Lüftner, Handlarn
Ted Bergström, Hemköp
Fredrik Marmbrandt, Lidl
Johanna Eurén, Willys


Kategori Onlinespel om pengar:
Johanna Åberg, ATG
Robin Wernersson, Bet365
Nikola Jellačić, Casumo
Kevin Shaw, Expekt
Linus Lundberg, Leo Vegas
Ken Söderqvist, Oddset


Kategori Optiker:
Erik Edman, Favoptic
Gabriela Flores Araya, Klarsynt
Mikael Ödlund, Lenson
Mikael Ödlund, Lensway
Helen Mellde-Helmfridsson, Specsavers
Marielle Wernoltz, Synoptik


Kategori Researrangörer:
Daniel Barkland, Apollo
Mattias Nyman, Flygresor.se
Per Christiansen, Momondo
Karin Witte, Solresor
Lisa Rönnberg, TUI


Kategori Skönhet & hälsa:
Anna-Maria Rosenblom, Apotea
Helena Bukowski, Kicks
Louise Nobel, Lyko
Liselotte Kirkelund, Normal
Susanne Andersson, Rituals


Kategori Snabbmat:
Jaynie Ong, Chop Chop
Mikael Roos, Jureskogs
Michael Zhan, Pong Express


Kategori Sporthandel:
Ella Grundel, Amazon
Maria Engman, Sportringen
Tony Siberg, Sportshopen
Pino Roscigno, Stadium
Emelie Friis, XXL Sport & Vildmark


Kategori Telekom:
Gabrielle Lundgren, Hallon
Teresa Hedlund, Telenor
Cecilia Steenberg Forsberg, Telia
Johanna Andrén, Tre
Lisa Alsterlund, Vimla


Tidigare totalvinnare av Sveriges bästa marknadschef alla kategorier:
2024 Monica Holmvik Persdotter, Vattenfall
2023 Fredrik Marmbrandt, Lidl
2022 Helena Gouveia, IKEA
2021 Maria Ziv, Max
2020 Carola Tiberg, NetOnNet
2019 Sofia Modig, Apotea
2018 Michael Grimborg, Synsam
2017 Lina Söderqvist, Åhléns
2016 Björn Larsson, Coop
2015 Per Carleö, Volvo Car
2014 Minna Dahlberg, Kronans Apotek
2013 Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat
2012 Marita Bertilson, Specsavers
2011 Eva Fernvall, Apoteket
2010 Claes Tell, Nordea
2009 Ivar Fransson, Coop
2008 Jonas Levin och Gina Azaric, 3
2007 Victor Appelqvist, Gina Tricot
2006 Johan Hallin, Lindex

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.