X
Nordic region's business magazine • augusti 31, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Tom Beckman reflekterar över branschens verklighet och kreativa utmaningar

Publicerad augusti 31, 2025

Tom Beckman, kreativ chef på Weber Shandwick, har en lång och framgångsrik karriär inom PR-branschen. Han upplever en förändrad attityd gentemot Sveriges kreativa arbete.


– Vi är mindre speciella, säger han i en intervju.


Att få tid att tala med honom under Cannes Lions är en utmaning. Som ordförande i pr-juryn är han eftertraktad av många journalister.


– Att hantera både framgångar och motgångar kräver att man inte tar till sig av all kritik eller beröm, säger han.


Frågan om att bli betraktad som en framgångsrik person väcker eftertanke hos Beckman, som ser att branschen genomgår svåra tider.


– Det är kämpigt just nu för många, och det är viktigt att hålla fötterna på jorden.


Han kom in i Weber Shandwick genom att den amerikanska byrån köpte Prime, där han var delägare. Även om hans profil är stark, betonar han vikten av lagarbete.


– Ingen går till historien utanför branschen, och man ska vara försiktig med att se sig själv som en stor aktör.


Beckman har en tydlig filosofi om att vara ödmjuk och att lära av andra. Att delta i Cannes Lions handlar för honom om att få inspiration.


– Man ska bli ödmjukare och se vad andra gör bättre, säger han.


Trots att han har vunnit många priser, känner han att det inte längre är avgörande för honom.


– Jag har med tiden blivit tryggare i min roll och i vad jag står för.


Beckman ser sig själv som en som ständigt lär sig. Han framhäver vikten av att fira prestationer innan man går till Cannes.


– Vi utvärderar våra kampanjer och ser om vi har utvecklats som byrå.


Han är medveten om att priser kan ha stor betydelse för personer i branschen.


– Jag minns hur det kändes att vinna priser, och jag ser hur mycket det betyder för teamet.


En stor fråga som Beckman ställer sig är om branschen vet vad den är bra på.


– Sluta kalla oss storytellers, det är vi inte.


Han förklarar att det handlar om att hitta unika idéer snarare än att konkurrera med underhållningsbranschen.


Beckman talar om vikten av att förstå marknadens behov och att vara innovativ.


– Udda lösningar kan skapa engagemang och nyhetsvärde, säger han.


Han nämner exempel som Heinekens ölförsäkring, vilket visar på kreativitet i branschen.


Det är en utmaning för svenska byråer att återfå sin kreativa ledarskapsposition.


– Sverige är inte lika unikt längre, säger han, och reflekterar över förändringar i branschen.


Beckman påpekar att det kan vara svårare att rekrytera talanger nu än tidigare.


Han nämner att Nord DDB:s kampanj för Nordea, som vann guld, visar att svenska byråer fortfarande kan skapa effektiva kampanjer.


Beckman tror att Sverige har blivit mindre intressant internationellt.


– Vi är inte längre en förebild på samma sätt som tidigare, säger han.


Trots utmaningarna fortsätter Beckman att sträva efter att se andra lyckas.


– Jag vill se kollegor växa och nå framgång, säger han.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.