X
Nordic region's business magazine • augusti 31, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Tom Beckman reflekterar över branschens verklighet och kreativa utmaningar

Publicerad augusti 31, 2025

Tom Beckman, kreativ chef på Weber Shandwick, har en lång och framgångsrik karriär inom PR-branschen. Han upplever en förändrad attityd gentemot Sveriges kreativa arbete.


– Vi är mindre speciella, säger han i en intervju.


Att få tid att tala med honom under Cannes Lions är en utmaning. Som ordförande i pr-juryn är han eftertraktad av många journalister.


– Att hantera både framgångar och motgångar kräver att man inte tar till sig av all kritik eller beröm, säger han.


Frågan om att bli betraktad som en framgångsrik person väcker eftertanke hos Beckman, som ser att branschen genomgår svåra tider.


– Det är kämpigt just nu för många, och det är viktigt att hålla fötterna på jorden.


Han kom in i Weber Shandwick genom att den amerikanska byrån köpte Prime, där han var delägare. Även om hans profil är stark, betonar han vikten av lagarbete.


– Ingen går till historien utanför branschen, och man ska vara försiktig med att se sig själv som en stor aktör.


Beckman har en tydlig filosofi om att vara ödmjuk och att lära av andra. Att delta i Cannes Lions handlar för honom om att få inspiration.


– Man ska bli ödmjukare och se vad andra gör bättre, säger han.


Trots att han har vunnit många priser, känner han att det inte längre är avgörande för honom.


– Jag har med tiden blivit tryggare i min roll och i vad jag står för.


Beckman ser sig själv som en som ständigt lär sig. Han framhäver vikten av att fira prestationer innan man går till Cannes.


– Vi utvärderar våra kampanjer och ser om vi har utvecklats som byrå.


Han är medveten om att priser kan ha stor betydelse för personer i branschen.


– Jag minns hur det kändes att vinna priser, och jag ser hur mycket det betyder för teamet.


En stor fråga som Beckman ställer sig är om branschen vet vad den är bra på.


– Sluta kalla oss storytellers, det är vi inte.


Han förklarar att det handlar om att hitta unika idéer snarare än att konkurrera med underhållningsbranschen.


Beckman talar om vikten av att förstå marknadens behov och att vara innovativ.


– Udda lösningar kan skapa engagemang och nyhetsvärde, säger han.


Han nämner exempel som Heinekens ölförsäkring, vilket visar på kreativitet i branschen.


Det är en utmaning för svenska byråer att återfå sin kreativa ledarskapsposition.


– Sverige är inte lika unikt längre, säger han, och reflekterar över förändringar i branschen.


Beckman påpekar att det kan vara svårare att rekrytera talanger nu än tidigare.


Han nämner att Nord DDB:s kampanj för Nordea, som vann guld, visar att svenska byråer fortfarande kan skapa effektiva kampanjer.


Beckman tror att Sverige har blivit mindre intressant internationellt.


– Vi är inte längre en förebild på samma sätt som tidigare, säger han.


Trots utmaningarna fortsätter Beckman att sträva efter att se andra lyckas.


– Jag vill se kollegor växa och nå framgång, säger han.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.