X
Nordic region's business magazine • augusti 21, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Tillväxt och framgång för T&Pm under 2024

Publicerad augusti 21, 2025

Trots en minskande omsättning har både byråintäkter och rörelseresultat ökat under 2024. Bakom denna tillväxt ligger ett effektivt samarbete, säger hon.


– Dessutom har vi varit snabba på att anpassa oss till nya teknologier och marknadsförutsättningar, säger hon.


Under 2024 genomgick WPP-backade The & Partnership ett samgående med mediebyrån Msix & Partners och bildade det nya globala varumärket T&Pm. Skiftet syftade till att stärka samarbetet mellan reklam- och mediabyråerna med fokus på AI.


Vid samma tidpunkt utsågs Jonas Björlin till nordisk chef, och han beskriver 2024 som ett starkt år för byrån.


Under verksamhetsåret 2024 ökade byråintäkten med sex procent till 69 miljoner kronor, medan omsättningen minskade med knappt 18 procent till 137,7 miljoner kronor.


Rörelseresultatet nästan fördubblades och uppgick till 21,3 miljoner kronor, vilket resulterade i en rörelsemarginal på 30 procent. Medelantalet anställda under året var 24, och av årets vinst delas 20 miljoner kronor ut.


En avgörande framgångsfaktor har varit byråns förmåga att samarbeta effektivt över de nordiska länderna, säger hon. Hon nämner även helhetslösningen med kreativitet, strategi och media.


– Det har gjort att vi kunnat leverera större värde till våra kunder och skapa långsiktiga relationer, säger hon.


AI har blivit en integrerad del av byråns arbetssätt, från analys och insikter till produktion och medieoptimering.


– Vi har utvecklat interna verktyg och processer som gör att vi kan arbeta snabbare och mer datadrivet, säger hon.


Hon tillägger att AI inte ersätter kreativitet och strategiskt tänkande, utan förstärker det. Det handlar om att kombinera mänsklig erfarenhet med teknologins möjligheter för att uppnå ännu bättre resultat.


Hur har 2025 inletts och vilka marknadsrörelser har påverkat er? säger hon.
– 2025 har börjat stabilt för oss, även om tempot inte matchar rekordåret 2024. Reklammarknaden är just nu mer utmanande, med ökad konkurrens och prispress, säger hon. Trots detta fortsätter vi att växa och vinna nya uppdrag.

Mest lästa
  1. Osäkerhet i AI och SEO: En komplex verklighet

  2. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  3. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

Fler intressanta artiklar

PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Publicerad december 19, 2025

Finns det en avsiktlig PR-strategi bakom Kalla Faktas avslöjande av Icas prismanipulation inför PRO:s matpriskontroller? Dagligvarunytt hävdar att Axfood har försökt styra medietäckningen. TV4 förnekar dock detta och vill inte…

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.