X
Nordic region's business magazine • augusti 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Tillväxt och framgång för T&Pm under 2024

Publicerad augusti 21, 2025

Trots en minskande omsättning har både byråintäkter och rörelseresultat ökat under 2024. Bakom denna tillväxt ligger ett effektivt samarbete, säger hon.


– Dessutom har vi varit snabba på att anpassa oss till nya teknologier och marknadsförutsättningar, säger hon.


Under 2024 genomgick WPP-backade The & Partnership ett samgående med mediebyrån Msix & Partners och bildade det nya globala varumärket T&Pm. Skiftet syftade till att stärka samarbetet mellan reklam- och mediabyråerna med fokus på AI.


Vid samma tidpunkt utsågs Jonas Björlin till nordisk chef, och han beskriver 2024 som ett starkt år för byrån.


Under verksamhetsåret 2024 ökade byråintäkten med sex procent till 69 miljoner kronor, medan omsättningen minskade med knappt 18 procent till 137,7 miljoner kronor.


Rörelseresultatet nästan fördubblades och uppgick till 21,3 miljoner kronor, vilket resulterade i en rörelsemarginal på 30 procent. Medelantalet anställda under året var 24, och av årets vinst delas 20 miljoner kronor ut.


En avgörande framgångsfaktor har varit byråns förmåga att samarbeta effektivt över de nordiska länderna, säger hon. Hon nämner även helhetslösningen med kreativitet, strategi och media.


– Det har gjort att vi kunnat leverera större värde till våra kunder och skapa långsiktiga relationer, säger hon.


AI har blivit en integrerad del av byråns arbetssätt, från analys och insikter till produktion och medieoptimering.


– Vi har utvecklat interna verktyg och processer som gör att vi kan arbeta snabbare och mer datadrivet, säger hon.


Hon tillägger att AI inte ersätter kreativitet och strategiskt tänkande, utan förstärker det. Det handlar om att kombinera mänsklig erfarenhet med teknologins möjligheter för att uppnå ännu bättre resultat.


Hur har 2025 inletts och vilka marknadsrörelser har påverkat er? säger hon.
– 2025 har börjat stabilt för oss, även om tempot inte matchar rekordåret 2024. Reklammarknaden är just nu mer utmanande, med ökad konkurrens och prispress, säger hon. Trots detta fortsätter vi att växa och vinna nya uppdrag.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.