Tillväxt inom digitala medier: En stark återhämtning i september
Publicerad oktober 14, 2025
Publicerad oktober 14, 2025

I september skedde en markant återhämtning efter fyra månader av nedgång. Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 6,8 procent jämfört med samma månad föregående år, vilket resulterade i över 1,5 miljarder kronor. De digitala medierna visade särskilt stark tillväxt.
Sociala medier ökade med hela 21 procent, och flera andra kategorier, såsom podcast och onlinevideo, nådde rekordnivåer. 
– September blev en mycket stark månad där medieinvesteringarna ökade med 6,8 procent, vilket är den näst högsta septembernoteringen någonsin. En majoritet av mediekategorierna ökade under september och flertalet nådde dessutom rekordnivåer, säger hon.
Trots den övergripande tillväxten fanns det vissa kategorier som backade, där bio minskade med 33 procent. Även tidskrifter, dagspress, radio och TV visade en negativ trend. Hittills i år har DR/Annonsblad haft störst nedgång med 16,9 procent. 
– Flytten från analoga till digitala medier fortsätter med oförminskad hastighet. Den samlade digitala ökningen låg på 17 procent och podcast samt sociala medier slog all-time-high, säger han.
Onlinevideo presterade också exceptionellt bra och noterade sin högsta månadsnotering någonsin. Utomhus- och trafikreklam visade styrka i september och nådde en all-time-high. Endast en gång tidigare har kategorin överstigit 200 miljoner kronor under en enskild månad. I kontrast backade print med 11 procent och TV med 4,5 procent, säger han.
Denna artikel har publicerats både i Dagens Media och Resumé, som båda tillhör Bonnier News Business.