X
Nordic region's business magazine • september 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Tiktok-avtal godkänt och nya affärer i mediebranschen

Publicerad september 26, 2025

En presidentorder har nu godkänt försäljningen av Tiktok i USA. Presidenten meddelade att även Kinas ledare är med på affären.”De är ombord,” säger han, enligt nyhetsbyrån AP.

Affären, som uppges vara värd 14 miljarder dollar, involverar stora investerare som Oracle och Silver Lake. Dessa företag kommer att kontrollera en betydande del av Tiktoks verksamhet i USA. Bytedance, som äger Tiktok, behåller en minoritetsandel.

Oracle kommer att ansvara för att skydda användardata, som lagras i deras molntjänst. Presidenten understryker att företaget drivs av amerikanska intressen.

”Det ägs av amerikaner, och väldigt sofistikerade amerikaner. Det här kommer att vara amerikanskt drivet hela vägen,” säger han.

Vidare har Melinda Jacobs inte fått godkänt för att varumärkesskydda namnet ”Lilla hjärtat” av Patent- och registreringsverket. Jacobs, som tidigare var ordförande i en ideell förening för familjehemsplacerade barn, har stött på motstånd för kommersiell användning av namnet.

”Det är för likt tre redan registrerade varumärken,” säger källor.

Open AI är inne på att utveckla en annonsplattform för Chat GPT och söker nu en ingenjör för att bygga verktyg för annonsering.

”Vi ska bygga den tekniska infrastrukturen bakom Open AI:s annonsplattform,” meddelar de.

Haymarket Media har köpt upp flera reklamtidningar, vilket stärker deras ställning på marknaden. Förvärvet inkluderar kända varumärken som Marketing Week.

”Affären syftar till att stärka mediehusets marknadsledande position,” rapporterar källor.

Isadora, ett nordiskt varumärke, introducerar Tiktok Shop i Tyskland. Denna e-handelslösning tillåter användare att handla direkt via appen, vilket ökar möjligheterna för samarbeten och försäljning.

”Det driver både räckvidd och försäljning,” säger Tiktok i ett pressmeddelande.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.