X
Nordic region's business magazine • september 26, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Tiktok-avtal godkänt och nya affärer i mediebranschen

Publicerad september 26, 2025

En presidentorder har nu godkänt försäljningen av Tiktok i USA. Presidenten meddelade att även Kinas ledare är med på affären.”De är ombord,” säger han, enligt nyhetsbyrån AP.

Affären, som uppges vara värd 14 miljarder dollar, involverar stora investerare som Oracle och Silver Lake. Dessa företag kommer att kontrollera en betydande del av Tiktoks verksamhet i USA. Bytedance, som äger Tiktok, behåller en minoritetsandel.

Oracle kommer att ansvara för att skydda användardata, som lagras i deras molntjänst. Presidenten understryker att företaget drivs av amerikanska intressen.

”Det ägs av amerikaner, och väldigt sofistikerade amerikaner. Det här kommer att vara amerikanskt drivet hela vägen,” säger han.

Vidare har Melinda Jacobs inte fått godkänt för att varumärkesskydda namnet ”Lilla hjärtat” av Patent- och registreringsverket. Jacobs, som tidigare var ordförande i en ideell förening för familjehemsplacerade barn, har stött på motstånd för kommersiell användning av namnet.

”Det är för likt tre redan registrerade varumärken,” säger källor.

Open AI är inne på att utveckla en annonsplattform för Chat GPT och söker nu en ingenjör för att bygga verktyg för annonsering.

”Vi ska bygga den tekniska infrastrukturen bakom Open AI:s annonsplattform,” meddelar de.

Haymarket Media har köpt upp flera reklamtidningar, vilket stärker deras ställning på marknaden. Förvärvet inkluderar kända varumärken som Marketing Week.

”Affären syftar till att stärka mediehusets marknadsledande position,” rapporterar källor.

Isadora, ett nordiskt varumärke, introducerar Tiktok Shop i Tyskland. Denna e-handelslösning tillåter användare att handla direkt via appen, vilket ökar möjligheterna för samarbeten och försäljning.

”Det driver både räckvidd och försäljning,” säger Tiktok i ett pressmeddelande.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.