The Stockholm Project: En ny väg för kommunikation
Publicerad oktober 2, 2025
Publicerad oktober 2, 2025

Det tidigare namnet Rud Pedersen Communications har nu ersatts av The Stockholm Project, vilket ska reflektera företagets fortsatta utveckling.– Den ledare som är nöjd med sitt företag borde inte behålla sitt jobb, säger hon.
Byrån byter skepnad igen, bara två år efter sitt senaste namnbyte från King Street, där målet var att förtydliga sin position inom Rud Pedersen-gruppen.
Nu ska namnet signalera en samhällsorientering i sin kommunikationsstrategi.
Enligt vd Andreas Krohn, som har varit med sedan 2011, är förändringen en reaktion på marknadens skiftande förutsättningar.
– Vi ser en ny världspolitisk ordning och geopolitisk karta, säger han.
Förra året firade byrån sitt 10-årsjubileum, vilket ledde till överväganden kring framtiden och vad som kommer att krävas av dem.
– Våra kunder kommer kräva att vi är samhällsorienterade och förstår vad alla förändringar innebär, säger hon.
The Stockholm Project har även rekryterat nya rådgivare med erfarenhet från teknikbranschen, men Krohn klargör att byrån inte kommer att förvandlas till en AI- eller techbyrå.
– Vi kommer att undvika etiketter i stor utsträckning, betonar hon.
Krohn påpekar att byrån strävar efter att erbjuda konkreta lösningar snarare än att fastna i begrepp.
– En kund har ett problem och vi måste hitta verktyg till en lösning, säger hon.
Det är viktigt att särskilja sig som rådgivare snarare än leverantörer, särskilt i en tid när AI kan skapa innehåll, påpekar Krohn.
– Vi har en profil som rådgivare som förstår omvärlden, säger hon.
Det nya namnet ska förmedla en känsla av framtidstro och ständig utveckling.
– Vi vet att byrån inte kommer se likadan ut om tre år, säger hon.
Krohn framhäver värdet av Skandinavien och Sveriges rykte utomlands.
– Våra skandinaviska rötter signalerar någonting som är starkare än vi trott, säger hon.
Trots namnet kommer The Stockholm Project att fortsätta arbeta med internationella kunder.
– Vi kommer naturligtvis jobba med internationella kunder också, säger hon.