X
Nordic region's business magazine • november 28, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Terapeuten som hjälper reklamskapare att återfinna balans

Publicerad november 28, 2025

Terapeuten Kari Paues har i många år stödjat reklambranschens medarbetare att nå sin inre balans. Hon ifrågasätter invanda mönster och hjälper dem att konfrontera sina inre demoner. Nu delar hon sina insikter med Resumé om sina unika arbetsmetoder och sin aversion mot media.


”De måste vilja varje gång, därför får de bara boka en session i taget,” säger hon. Hennes mottagning är belägen i ett anonymt bostadshus i Stockholm, dit många söker sig i svåra tider.


Rummet, som fungerar som både kontor och träningsstudio, utstrålar en avslappnad atmosfär, där träningsredskap verkar vara lyssnande vittnen. Här har många av reklambranschens talanger sökt hjälp för att hantera stress och inre konflikter.


Kari Paues, som har över 50 års erfarenhet, har blivit en välkänd figur i branschen. Hon betonar att hennes arbete inte handlar om terapi i traditionell bemärkelse. Hon är inte legitimerad och avstår därför från att kalla det för vård.


”Jag är väldigt tydlig. Jag ser snabbt vad det egentligen handlar om. Reklamfolk är snabba i tanken,” säger hon. Hennes metodik bygger på en intuitiv och erfarenhetsbaserad approach, som hon anser kompletterar psykologer snarare än konkurrerar med dem.


Hon hjälper sina klienter att konfrontera sina rädslor och bryta negativa mönster. ”Reklambranschen är full av prestation. Men kreativitet är motsatsen till prestation,” förklarar hon.


Kari förnekar att hon ger råd, då hon vill undvika att stödja gamla mönster. ”Vill man ha förändring så kan man inte stötta den gamla neurosen,” säger hon. Hennes fokus ligger på att hjälpa individer att se sina sanna problem och agera utifrån dem.


Hon introducerar konceptet ”sanning och konsekvens”, där klienten uppmanas att ta ansvar för sina handlingar och konsekvenser. ”Vi jobbar väldigt mycket med här och nu och vad du faktiskt vill förändra i ditt liv,” säger hon.


Kari påpekar att många kämpar med sina omedvetna mönster och ofta återvänder till det som inte fungerar. ”När vi går på autopilot blir det kontraproduktivt,” säger hon.


Hon betonar betydelsen av att klienterna själva måste vilja delta i processen. ”Men det här är inte farligt på något sätt, snarare tvärtom. Vi har extremt roligt,” säger hon.


Kari lyfter fram de ökande sjukskrivningarna i branschen och pekar på öppna kontorslandskap som en källa till stress. ”En kreativ miljö kan även vara en enormt stressande miljö,” menar hon och ser en strikt koppling mellan arbetsmiljö och mental hälsa.


Trots dessa utmaningar anser Kari att reklambranschen har potential för självrannsakan och mod. ”Omsättningen i reklambranschen är hög, de flesta är ganska unga,” säger hon och beskriver hur de kan vara både flexibla och utsatta.


Kari jämför dagens bransch med tidigare tider och noterar att problemen kvarstår men i andra former. ”Nyckeln är kreatörers förmåga att hitta en inre balans, oavsett yttre omständigheter,” säger hon.


En av hennes tidigare klienter, den framgångsrika creative directorn Johan Pihl, uttrycker hur Kari har gjort en betydande skillnad i hans liv. ”För mig blev det en fullträff som förändrade riktningen i mitt liv, från mörker till ljus,” säger han.


Hennes fokus på individens frigörelse från etablerade idéer och mönster resonerar starkt med reklambranschen, där gamla uppfattningar ofta står i vägen för kreativitet. ”Hon är rak och tydlig, utan några genvägar,” säger han.

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.