X
Nordic region's business magazine • september 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Telias utmaningar på telekommarknaden

Publicerad september 8, 2025

Telia

Telia, trots betydande investeringar i sitt varumärke, har hamnat på Råd&Röns svarta lista över företag som bör undvikas. Håkan Olofsson analyserar bolagets svårigheter och ställer frågan: Hur kan man spendera hundratals miljoner på varumärket och ändå välja svartlistning för att spara enbart några hundralappar?


Telias förklaring till att inte följa Allmänna reklamationsnämndens beslut är:

”I detta fall föll avgörandet på en tillfällig felaktig formulering i vår marknadsföring”, säger hon.


Med fyra operatörer som konkurrerar om samma kunder står Telia som marknadsledare, följt av Tele2, medan Telenor och Tre jagar. Trots investeringar verkar positionerna vara oklara och operatörerna har ofta bytt reklamstrategi.


Telia introducerade för två år sedan kommunikationskonceptet ”Det är Telia”, vilket syftar till att klargöra bolagets erbjudanden i människors uppkopplade liv. Men vad innebär detta koncept i praktiken?


En titt på operatörernas hemsidor visar att fokus ligger på familjer. Telia erbjuder familjeabonnemang, och liknande budskap återfinns hos Tele2, Telenor, och Tre. Så länge alla operatörer använder liknande argument blir det utmanande att särskilja sig.


Intressant nog, om operatörerna inte hade investerat i sina varumärken, skulle de befinna sig på samma ställe som idag. Skillnaderna är marginella, särskilt när det gäller täckning och hastighet.


Telia positionerar sig som ett premiumalternativ och har haft möjlighet att höja priserna utan att tappa kunder. Detta har dock kritiserats.

”Utan att tappa kunder har Telia kunnat höja priser på abonnemang med +100 SEK/år”, säger hon.


Att locka nya kunder har blivit allt svårare. Tidigare kunde en ny mobil locka kunder, men nu behåller många sina enheter längre. Enligt en studie från YouGov 2023 behåller åtta av tio svenskar sin mobil i tre år eller längre.


Detta är inte operatörernas fel, men det blir deras problem. Om nya mobiler inte längre fungerar som dragplåster, vad kan de erbjuda istället? Längre bindningstider är en strategi och Telia har investerat i innehåll, men det kan även handla om bättre kundservice.


Det finns mycket kvar att åtgärda här. Många kunder har lämnat låga betyg om kundservicen. Telenor har 90 procent:

”Dålig kundservice, skyller på varandra”, säger hon. Telia 87 procent:

”Har ALDRIG varit med om en värre upplevelse via kundtjänst”, säger hon. Tele2 66 procent:

”Helt otrolig dålig kundtjänst”, säger hon. Tre 34 procent:

”Har sina brister”, säger hon.


Telia bör reflektera över sin position som premiumvarumärke och se till att aldrig mer hamna på Råd&Röns svarta lista. Framtiden kan kräva helt nya strategier för att behålla sin marknadsledande ställning.


Vad Telia är idag är oklart, men med potentiella fusioner som kan påverka marknaden, måste de anpassa sig för att behålla sin relevans.

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.