X
Nordic region's business magazine • oktober 29, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Swedavia svarar på kritik angående porträtten på Arlanda

Publicerad oktober 29, 2025

Swedavia har nu bemött Alex Schulmans kritik av deras marknadsföring på Arlanda. För närvarande planeras inga förändringar av de porträtt som välkomnar besökare till Sverige.


Marknadsdirektören Charlotte Ljunggren kommenterar:

”Inte i år – men man vet aldrig,” säger hon.


Porträtten, som inkluderar kända svenska profiler som Gunilla Lindberg och Börje Salming, är en del av budskapet ”Welcome to my hometown”.


I en artikel i Dagens Nyheter kritiserar Schulman offentligt detta initiativ och anser att

”Stockholm framstår som en hopplös avkrok i utkanten av världen där vi försökt dryga oss genom att hänga upp våra egna småpåvar på väggarna”, säger han.


Resumé har sökt svar från Swedavia angående kritiken och framtida planer för porträtten. I en e-postkommunikation från presschefen Ellen Laurin ges följande citat:

”Vi får in många idéer och förslag. Vi tycker självklart att det är positivt att många är intresserade av Arlanda-porträtten.”


Trots upprepade frågor har Swedavia valt att inte ge mer information, utan ger endast tillåtelse att använda det tidigare citatet.


Efter att artikeln publicerades gav presschefen ytterligare kommentarer från Charlotte Ljunggren. Hon kommenterar kritiken:

”Vi välkomnar inspel och detta är ett tecken på att det finns engagemang för de porträtt som finns i galleriet.”


Frågan om att plocka ner porträtten besvaras med:

”Nej, det engagerar våra resenärer och skapar en stolthet för hemvändande svenskar”, säger hon.


Swedavia övervakar kontinuerligt porträtten, och det senaste som plockades ner representerade framtidens stockholmare. Nya tillskott har även gjorts med Benjamin Ingrosso och Armand Duplantis.


Angående Schulmans eventuella porträtt säger Ljunggren:

”Inte i år – men man vet aldrig.”


Porträtten fungerar även som marknadsföringsverktyg för Stockholm.

”Galleriet syftar till att stärka stadens-, regionens- och Swedavias varumärke,” meddelar Ljunggren.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.