X
Nordic region's business magazine • november 15, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

SVT:s regler utmanas av influencer: Felicia Aveklew i fokus

Publicerad november 15, 2025

Felicia Aveklew, ansiktet för SVT:s vetenskapsprogram Forever Young, är aktiv med reklam för flera stora företag på sina sociala medier. Detta strider mot SVT:s riktlinjer för opartiskhet och reklamförbud.– Vi kan inte styra vad hon gör och hon har inte samma stränga regler, säger en projektledare på SVT.

Även om programmet syftar till att avfärda myter om ålderstecken, visar hennes flöden reklam för varumärken som Coca-Cola och Garnier. Kombinationen av public service och kommersiella samarbeten föranleder frågor kring SVT:s medarbetarpolicy.

Enligt policyn får inte SVT:s medarbetare utnyttja sin roll i kommersiella sammanhang. Principen gäller även för de som är tillfälligt anställda och kontrakterade profilar.
SVT:s tidigare kritik för liknande problematiska reklamkrockar involverar profiler som Pernilla Wahlgren och Cecilia Forss.

SVT:s sportchef underströk att det finns strikta regler för public service-profiler, vilket skapar en brist på konsekvens mellan olika fall. Trots detta hävdar Emelie Jönsson att Felicia inte är programledare.
– Hon är ett medverkande case, säger hon och förtydligar att Felicia inte deltar i det redaktionella arbetet.

Det skapar förvirring, då Felicia framträder som programmets ansikte utåt. Jönsson menar att tittarna kan särskilja rollen mellan Felicia och programmets redaktion.
– Vi har en speaker som klargör att SVT Vetenskap följer Felicia, säger hon.

Jämfört med Henrik Lundqvists situation, där reklamsamarbeten stoppades, verkar SVT välja en mer flexibel tolkning av reglerna för Felicia. Detta innebär att samma principer som applicerades på andra profiler inte tillämpas konsekvent här.
SVT:s policy är tydlig och lämnar inget utrymme för tolkning, men här görs en exceptionell tolkning som kan ifrågasätta bolagets oberoende.

Ingen skriftlig tillåtelse har getts för Felicia att fortsätta sina reklamaktiviteter under programmet, men hon har informerats om begränsningarna.
– Vi har infört extra åtgärder för reklam kring ämnen som tas upp i programmet, säger Jönsson.

Senare publicerade Felicia ett reklaminslag med Garnier, vilket lyfter frågor kring SVT:s begränsningar. Emelie Jönsson svarar att de inte tar upp sminkprodukter i programmet.
– Det skulle jag inte säga. Det är inte hudvård, påpekar hon.

Rapporter tyder på att Felicia Aveklews agentur sålt in programidén till SVT, vilket Jönsson avfärdar. Hon betonar att det var SVT:s eget initiativ.
Resumé har försökt nå Felicia för en kommentar, men efter initialt intresse avbröts kommunikationen.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.