X
Nordic region's business magazine • oktober 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sveriges utmaningar med reklaminvesteringar

Publicerad oktober 2, 2025

Den svenska reklambranschen missköter de 83,5 miljarder kronor som investerades i reklam under 2024. Samtidigt avskedas marknadschefer som inte uppnår önskad effekt, vilket är häpnadsväckande, skriver varumärkesstrategen Mats Georgson.


De som strävar efter att förstå reklamens dynamik inser att en balans mellan långsiktig och kortsiktig reklam är avgörande. Långsiktiga insatser bygger upp varumärkeskännedom, vilket i sin tur gör kortsiktiga kampanjer mer effektiva. Forskningen bekräftar att en sådan balans ger en dubbelt så hög effektivitet jämfört med enbart kortsiktiga insatser.


Binet och Fields förespråkar en fördelning av 60/40, medan Byron Sharp pratar om mental och fysisk tillgänglighet i reklam. Den mentala aspekten handlar om att skapa kännedom inför köpet. Det kortsiktiga kan ses som en förlängning av butikshyllan, vilket underlättar köpbeslut.


Denna kunskap var välkänd innan digitaliseringen, då direktreklam ofta dominerade och visade att långsiktiga insatser var nödvändiga för framgång. Trots detta förefaller det vara en utmaning att balansera budgeten i praktiken.


Enligt varumärkesstrategen Martin Krona visade en analys att 2017 låg cirka 45 procent av reklaminvesteringarna på varumärkesbyggande aktiviteter. Detta sjönk till under 40 procent 2021. En ny uppdatering för 2024 visar att fördelningen nu ligger på 35/65, vilket är betydligt mindre än vad forskningen rekommenderar som optimalt.


Mats Georgson påpekar att om styrelser och investerare insåg att dessa pengar kunde ge 60-80 procent högre effekt, skulle det få allvarliga konsekvenser i näringslivet.


Han framhåller flera anledningar till denna misskötsel:


1. Många felbedömer sin egen förmåga, vilket leder till beslut som baseras på subjektivitet snarare än statistik.


2. Ockunskap leder till att juniora medarbetare ofta fokuserar på kortsiktiga lösningar. Press från chefer bidrar också till detta beteende.


3. Det finns en tendens hos byråer att framhäva kortsiktiga lösningar, vilket skapar en snedvriden bild av vad som verkligen är varumärkesbyggande.


4. Många gör reklam som misslyckas med att skapa värde på lång och kort sikt.


5. Att definiera vad som är kortsiktigt och långsiktigt är komplext och kräver kompetens som få besitter.


Marknadscheferna befinner sig i en svår situation. Under de senaste två åren har många organisationer insett behovet av att ombalansera sina budgetar, särskilt när det gäller den prestandamarknadsföring som har blivit ohållbar.


Att byta ut en marknadschef är inte tillräckligt om organisationen inte adresserar grundproblemen. Det är en utmaning som varje svensk vd bör vara medveten om, eftersom det är de som slutligen hålls ansvariga när företag stagnerar.


Mats Georgson,

varumärkesstrateg
Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.