Sveriges framtid inom influencerval
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Veckans avsnitt av Debrief erbjuder en djupgående analys av hur politisk kommunikation genom influencers kan komma att förändra Sveriges politiska landskap.
I detta avsnitt intervjuas Johannes Gustavsson, som nyligen publicerat en bok om ämnet. Hon säger:
”Det är en spännande tid för politisk kommunikation.”
Nya Sifo-undersökningar visar att svenskarna har delade åsikter om politiskt innehåll från influencers. Det framgår att
”Många finner det intressant, men skeptiska till äktheten.”
Det gör även en tillbakablick på Robert Redfords reklamfilmer, vilket öppnar upp för en diskussion om reklamens evolution. Hon säger:
”Reklam kan vara mer än bara en säljstrategi.”
Avsnittet tar också upp hur PR-avdelningar och sociala medier har påverkat kulturkritiken negativt. Hon säger:
”Det har blivit mer utformat och mindre spontant.”
Lyssna på avsnittet där poddar är tillgängliga.
Vill du bidra med en fråga till podden? Det är möjligt att ställa anonyma frågor kopplade till reklam och kommunikation.