Sveriges e-handelsstjärnor: De snabbast växande aktörerna
Publicerad november 24, 2025
Publicerad november 24, 2025

Inför Black Week och jul höjs optimismen inom e-handeln, samtidigt som kändisröster används utan tillstånd i en podcast. Årets lista över Sveriges snabbast växande e-handlare har publicerats, med Wristbuddys i spetsen. Det är ett märke som erbjuder klockarmband och accessoarer i 132 länder, och deras tillväxt uppgår till imponerande 2 334 procent.
På andra plats finner vi Lis Bonne Atelier, grundat av influencern, som uppvisar en tillväxt på 1 819 procent. Tredjeplatsen går till elektronikbutiken Nordic Supply, som har ökat med 1 788 procent.
Rikki Thornton, head of marketing, payments, på Svea Bank, kommenterar:
”Vi ser en mognare e-handelsmarknad där tillväxt inte längre handlar om att bara vara först, utan om att vara mest relevant för sin kund. De bolag som lyckas kombinera tydlig nisch, starkt varumärke och en skalbar, digital affär är de som nu tar stora kliv,” säger hon.
Enligt Svensk Handels e-handelsindikator nådde omsättningen för e-handeln i oktober 13,1 miljarder kronor. Detta motsvarar en ökning med 16 procent jämfört med samma månad föregående år. Det är den fjärde månaden i rad med tillväxttal på tvåsiffror.
Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, beskriver dessa siffror som ett styrkebesked.
”Företagen går in i Black Week och julhandeln med förnyad optimism om ett starkt avslut på året,” säger han.
Förändringen i omsättningstillväxten beror på att e-handlarna i genomsnitt spenderar mer än tidigare, snarare än att fler börjar handla online.
Succéboken