X
Nordic region's business magazine • juli 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Sverige utnyttjar skandinavisk trend globalt

Publicerad juli 24, 2025

Sverige upplever ett digitalt genomslag för sina skandinaviska kulturfenomen, från klassiska bakverk till minimalistiskt mode. Internationella medier och användare lyfter fram landet som ett trendcenter för design och livsstil. ”It”s sexy! It”s Swedish! It”s everywhere!”, The GuardianDenna globala uppmärksamhet visar landets nya position.


På sociala medier dominerar en avskalad estetik inspirerad av influencers som Matilda Djerf, där mjuka naturmaterial och exklusiva accessoarer kombineras med lugna färgtoner. Fenomenet Scandinavian hairline speglas i tusentals videor, där blekta hårfästen blivit en viral trend.


Globalt modefokus har också lett till att branschledande röster omdefinierar nationella stilar.

”Man skulle kunna säga att den skandinaviska stilen är det nya franska.”, Laird Borrelli-Persson
Uttalandet understryker regionens växande påverkan inom design och mode.


I livsmedelssektorn märks samma efterfrågan: svenskt lösgodis säljer så bra att Bubs planerar att dubbla sin produktion, och den gröna prinsesstårtan har blivit en viral favorit med uppmärksamhet i ledande internationella publikationer.


Visit Swedens marknadschef ger sin bild av hur tårtrenden startade i Los Angeles och sedan spreds via sociala plattformar.

”Nu har det ju varit rätt mycket, dels det här med prinsesstårtor. Den grejen började i LA med ett bageri som gjorde tårtorna med mascarpone istället för grädde. Så då blev det en snackis. Senast i lördags skrev The Guardian om den trenden.”, Nils Persson
Han ser fenomenets genomslag som en möjlighet för Sverige.


Trots osäkerheten kring hur enskilda virala inslag påverkar turismen sammanfattar han att de många positiva signalerna bidrar till landets attraktionskraft.

”Det är svårt att att dra slutsatser om hur enskilda trender påverkat men sammantaget är de många trenderna positiva för Sverige och svensk turism. Så ja, klart att vi märker av det. Sedan finns också väldigt mycket skriverier om Sverige utifrån andra aspekter, att vi har skönt klimat om sommaren till exempel. Mycket leder till en positiv helhetsbild just nu.”, han säger


I sina sociala kanaler kopplar Visit Sweden samman den organiska uppmärksamheten med kulturhistoriska berättelser, såsom godisets ursprung.

”Vi drar absolut nytta av uppmärksamheten i vår marknadsföring, vi försöker alltid hitta en Sverige-vinkel och sätta det i en kulturell kontext. Som med godiset till exempel, där jobbar vi med att berätta om lösgodiset och hur det kom till. Resenärer också är väldigt intresserade av att veta mer om vår kulturhistoria och livsstil.”, han säger


Planer för framtida kampanjer diskuteras ständigt, men budgetprioriteringar styr möjligheterna att förstärka skandi-vågens räckvidd.

”Vi skulle gärna vilja göra mer i framtiden om det blir tillräckligt stort. Men samtidigt måste vi prioritera med de resurser vi har, hade vi haft en större budget hade det varit en annan grej.”, han säger


Svenska Institutet använder memer och lösgodis för att engagera unga följare och skapa en lekfull ingång till landet.

”Det vi ser är att det genererar stort engagemang, ofta bland yngre och det kan bidra att väcka ett intresse för Sverige på ett positivt och lekfullt sätt, säger Anna Rudels, kommunikationsdirektör på Svenska Insitutet.”


Hon framhåller att dessa korta snackisar fungerar som en introduktion till svensk kultur utan att ersätta den etablerade bilden.

”Internationellt finns det generellt en positiv bild av Sverige. Det här kan förhoppningsvis bidra till att man tycker att Sverige är lite mer spännande. Det finns något ”quirky” med det som folk tycker är roligt. Det är mer som en dörröppnare snarare än att bilden av oss förändras på djupet.”, Anna Rudels


Hon påpekar att stora mediehändelser har mycket större effekt på landets anseende än lättsamma virala fenomen.

”Med anledning av bland annat koranbränningarna och LVU-kampanjen har bilden av Sverige försämrats något i vissa länder, framförallt i Mellanöstern. Det är mer den typen av jättestora händelser med jättemycket uppmärksamhet som hänger kvar och förändrar sverigebilden.”, hon säger


I slutänden gäller det att nå fram i ett digitalt brus genom relevanta teman som redan engagerat användare.

”Det är svårt att nå igenom bruset. Att kunna haka på någonting som folk redan engagerar sig med på riktigt är då tacksamt. Långsiktigt tror jag att det är positivt.”, hon säger

Mest lästa
  1. Samgående skapar stark aktör inom digital affärsutveckling

  2. Konkurrensens Pris: Reklam och Resultat i Fokus

  3. Paritee expanderar sin närvaro med förvärv av RPP Group

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Löner på byråer: Hur står din ersättning sig?

Publicerad november 5, 2025

Har du rätt lön för ditt arbete?Tjänar dina tidigare klasskamrater från Berghs mer än du?Resumé Insikt presenterar en översikt av ersättningen på 230 svenska byråer.✓ Lönetoppen: Här tjänar du mest…

Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

Publicerad november 4, 2025

Marknadsföraren John Wernbom reflekterar över hur AI påverkar produktionen av reklamfilmer. ”Oavsett om vi pratar Roy Andersson eller Jean-Claude Van Damme, så skulle dessa produktioner kanske vara omöjliga idag, som…

Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

Publicerad november 4, 2025

En medarbetare vid Polismyndigheten har blivit dömd till dagsböter efter att ha publicerat en video från sin arbetsplats på Instagram. Hon befann sig i tjänst när inspelningen gjordes, men tingsrätten…

Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Publicerad november 4, 2025

Att nå ut med politiska budskap via sociala medier kräver en strategi som resonerar med väljarna. I New York finns ett inspirerande exempel på detta i borgmästarkandidaten Zohran Mamdani, skriver…
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.