Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation
Publicerad december 18, 2025
Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier och återvänder till det analoga, fysiska mötet.Fysiska evenemang har blivit viktiga för karriärutveckling och affärsrelationer. 77 procent ser dem som den mest pålitliga informationskällan; i en värld av manipulation är det som upplevs i verkligheten det enda sanna.BeaWorld representerar mer än bara en branschkonferens; det fungerar som en indikator på hur branschen utvecklas internationellt. Med bidrag från hela världen framträder en ny standard för integrerade projekt där fysiska, digitala och sociala aspekter sammanflätas.Den svenska reklambranschen visar tecken på att vara kvar i det förflutna och kämpar med att erkänna vikten av fysiska evenemang. Trots nomineringar på BeaWorld är det tydligt att Sverige fortfarande behandlar dessa som perifera.Aktuell trend visar att event betraktas som mindre värdefulla, men internationellt har branschen börjat omdefiniera sig. Organisationer uppdaterar sina strukturer och kreativitet och strategi når nya höjder.Med digitaliseringens påverkan splittras publiken, och AI förändrar kreativa roller. Samtidigt står det fysiska mötet stadig, oförändrat och oautomatiserbart.När det fysiska mötet erkänns som den mest efterfrågade och trovärdiga kanalen för unga generationer, måste branschen anpassa sig. Integrerad kommunikation kräver strategi, kreativitet och kvalitetsproduktion.Teknikens framsteg skapar värde i det som inte kan bli kod, det mänskliga och det fysiska. Detta betonar vikten av att uppdatera synen på den mest pålitliga kommunikationskanalen: det verkliga mötet mellan människor.Mats Mileblad,CEO, Onemotion IMC