X
Nordic region's business magazine • oktober 31, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det många som oroar sig för sina data efter livet, men få har skapat ett digitalt testamente.


Rapporten, som publiceras inför Allhelgonahelgen, avslöjar att nästan två tredjedelar av internetanvändare bryr sig om vad som händer med deras sociala medier efter döden. Trots detta har endast en tiondel gjort något för att planera sitt arv.


Det vanligaste önskemålet för hantering av data är att den ska raderas, vilket 40 procent föredrar, medan 25 procent önskar bevara den för efterlevande. En intressant aspekt är den åldersrelaterade skillnaden i attityder; intresset för digitalt arv ökar med åldern.


Rapporten visar att 15 procent av pensionärer över 76 år har upprättat ett testamente, jämfört med endast 4 procent av yngre generationer. Kvinnor är mer benägna att bry sig om detta, med 68 procent mot 61 procent för män.


En annan viktig punkt rör varför vissa vill spara sin data; främst för att den är betydelsefull för släkt och vänner. Endast 10 procent har tankar på att bevara informationen för framtida historiker.


Internetstiftelsen understryker behovet av att genomföra en ”digital döstädning”. Det handlar om att kartlägga sina konton och att klargöra instruktioner för dem. Många plattformar erbjuder möjligheter att utse en ansvarig eller omvandla konton till minnessidor.


Övriga tjänster, som Snapchat och Whatsapp, har dock mer begränsade alternativ för hantering av sådana frågor. Hela rapporten publiceras idag, den 31 oktober, på svenskarnaochinternet.se.

Mest lästa
  1. Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

  2. Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

  3. Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Fler intressanta artiklar

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Vibe marketing: En ny era för varumärkesstrategier

Publicerad december 14, 2025

Vibe marketing markerar ett skifte inom varumärkesstrategi, där känslor står i centrum för kommunikationen. Greg Isenberg introducerade termen tidigare i år, vilket väckte intresse bland kommunikationsexperter. Många är osäkra på…

Framtiden för berättande i en digital värld

Publicerad december 13, 2025

I Resumés julkalender belyser branschprofiler det mest intressanta som inträffat i den svenska branschen under 2025. Bakom lucka 13 finner vi Lina Franzon, creative director på Abby World. Med året…

Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

Publicerad december 12, 2025

Mediehusen Schibsted och Bonnier News har uttryckt stark frustration över annonsbedrägerierna som förekommer på Facebook och Instagram. De anser nu att Meta bör uteslutas ur IAB Sverige, branschorganisationen för digital…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.