X
Nordic region's business magazine • oktober 17, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Svenska Spel avslutar partnerskap med damfotboll – framtiden osäker

Publicerad oktober 17, 2025

Svenska Spel har beslutat att avbryta sitt partnerskap med damfotbollens elit efter den kommande säsongen. Detta innebär att den svenska damfotbollens intresseorganisation, EFD, står utan sin viktigaste sponsor från och med 2027. Enligt rapporter från en nyhetskälla har Svenska Spel varit huvudsponsor sedan 2009, men nu har de meddelat att de inte kommer att förlänga avtalet, vilket ökar den ekonomiska osäkerheten inom elitfotbollen.


Situationen är ansträngd, då även organisationen för herrfotboll, Sef, söker nya sponsoravtal efter att Unibet dragit sig ur. Denna utveckling skapar oro för framtiden för svensk elitfotboll och dess ekonomiska stabilitet, vilket har varit en växande fråga inom sporten.


Storbritanniens motsvarighet till Reklamombudsmannen, ASA, har riktat vass kritik mot Red Tractor, den största märkningen för livsmedelssäkerhet i landet. ASA fällde organisationen för att ha överdrivit sina miljöstandarder i en reklamfilm från 2023, där det påstods att maten var ”farmed with care”. Enligt miljögruppen River Action uppfyllde många av de involverade gårdarna inte kraven.


En rapport visade att hela 62 % av de mest allvarliga föroreningsfallen mellan 2014 och 2019 inträffade på Red Tractor-gårdar. Reklamen har nu stoppats av ASA, som kräver att Red Tractor klart anger sina standarder framöver. Red Tractor ifrågasätter beslutet och hävdar att reklamen har misstolkats.


Spotify meddelar ett nytt partnerskap med flera stora skivbolag för utvecklingen av AI-produkter som prioriterar musikers behov. Strömningsplattformen lovar att förbättra möjligheterna till ersättning för musiker, vilket rapporteras av Billboard. Tidigare har Spotify kritiserats för sin behandling av AI-genererad musik.


I slutet av september lovade företaget att agera mot fejkartister och så kallad ”skräpmusik”. Det nya partnerskapet omfattar Warner Music, Sony, Universal Music, Believe och Merlin, och syftar till att utveckla ”ansvarsfulla AI-produkter” som stärker artister och låtskrivare, samt att föra dem närmare sina fans.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.