X
Nordic region's business magazine • oktober 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Svenska Spel avslutar partnerskap med damfotboll – framtiden osäker

Publicerad oktober 17, 2025

Svenska Spel har beslutat att avbryta sitt partnerskap med damfotbollens elit efter den kommande säsongen. Detta innebär att den svenska damfotbollens intresseorganisation, EFD, står utan sin viktigaste sponsor från och med 2027. Enligt rapporter från en nyhetskälla har Svenska Spel varit huvudsponsor sedan 2009, men nu har de meddelat att de inte kommer att förlänga avtalet, vilket ökar den ekonomiska osäkerheten inom elitfotbollen.


Situationen är ansträngd, då även organisationen för herrfotboll, Sef, söker nya sponsoravtal efter att Unibet dragit sig ur. Denna utveckling skapar oro för framtiden för svensk elitfotboll och dess ekonomiska stabilitet, vilket har varit en växande fråga inom sporten.


Storbritanniens motsvarighet till Reklamombudsmannen, ASA, har riktat vass kritik mot Red Tractor, den största märkningen för livsmedelssäkerhet i landet. ASA fällde organisationen för att ha överdrivit sina miljöstandarder i en reklamfilm från 2023, där det påstods att maten var ”farmed with care”. Enligt miljögruppen River Action uppfyllde många av de involverade gårdarna inte kraven.


En rapport visade att hela 62 % av de mest allvarliga föroreningsfallen mellan 2014 och 2019 inträffade på Red Tractor-gårdar. Reklamen har nu stoppats av ASA, som kräver att Red Tractor klart anger sina standarder framöver. Red Tractor ifrågasätter beslutet och hävdar att reklamen har misstolkats.


Spotify meddelar ett nytt partnerskap med flera stora skivbolag för utvecklingen av AI-produkter som prioriterar musikers behov. Strömningsplattformen lovar att förbättra möjligheterna till ersättning för musiker, vilket rapporteras av Billboard. Tidigare har Spotify kritiserats för sin behandling av AI-genererad musik.


I slutet av september lovade företaget att agera mot fejkartister och så kallad ”skräpmusik”. Det nya partnerskapet omfattar Warner Music, Sony, Universal Music, Believe och Merlin, och syftar till att utveckla ”ansvarsfulla AI-produkter” som stärker artister och låtskrivare, samt att föra dem närmare sina fans.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.