Svenska Spel avslutar partnerskap med damfotboll – framtiden osäker
Publicerad oktober 17, 2025
Publicerad oktober 17, 2025

Svenska Spel har beslutat att avbryta sitt partnerskap med damfotbollens elit efter den kommande säsongen. Detta innebär att den svenska damfotbollens intresseorganisation, EFD, står utan sin viktigaste sponsor från och med 2027. Enligt rapporter från en nyhetskälla har Svenska Spel varit huvudsponsor sedan 2009, men nu har de meddelat att de inte kommer att förlänga avtalet, vilket ökar den ekonomiska osäkerheten inom elitfotbollen.
Situationen är ansträngd, då även organisationen för herrfotboll, Sef, söker nya sponsoravtal efter att Unibet dragit sig ur. Denna utveckling skapar oro för framtiden för svensk elitfotboll och dess ekonomiska stabilitet, vilket har varit en växande fråga inom sporten.
Storbritanniens motsvarighet till Reklamombudsmannen, ASA, har riktat vass kritik mot Red Tractor, den största märkningen för livsmedelssäkerhet i landet. ASA fällde organisationen för att ha överdrivit sina miljöstandarder i en reklamfilm från 2023, där det påstods att maten var ”farmed with care”. Enligt miljögruppen River Action uppfyllde många av de involverade gårdarna inte kraven.
En rapport visade att hela 62 % av de mest allvarliga föroreningsfallen mellan 2014 och 2019 inträffade på Red Tractor-gårdar. Reklamen har nu stoppats av ASA, som kräver att Red Tractor klart anger sina standarder framöver. Red Tractor ifrågasätter beslutet och hävdar att reklamen har misstolkats.
Spotify meddelar ett nytt partnerskap med flera stora skivbolag för utvecklingen av AI-produkter som prioriterar musikers behov. Strömningsplattformen lovar att förbättra möjligheterna till ersättning för musiker, vilket rapporteras av Billboard. Tidigare har Spotify kritiserats för sin behandling av AI-genererad musik.
I slutet av september lovade företaget att agera mot fejkartister och så kallad ”skräpmusik”. Det nya partnerskapet omfattar Warner Music, Sony, Universal Music, Believe och Merlin, och syftar till att utveckla ”ansvarsfulla AI-produkter” som stärker artister och låtskrivare, samt att föra dem närmare sina fans.