Svenska företags utmaningar i en förändrad politisk miljö
Publicerad september 28, 2025
Publicerad september 28, 2025

Flera svenska företag har nu svårigheter med att navigera i den nya politiska verkligheten under Trumps ledarskap. Ericsson har exempelvis avskaffat sina mångfaldsinitiativ, medan Spotify donerade en betydande summa till Trumps installationsceremoni. Det är uppenbart att många företag försöker anpassa sig till en snabbt förändrad världsordning som kan få negativa konsekvenser.
”Det är en rejäl utmaning att blidka de olika intressena”, säger en expert på krishantering. Ändringar i Ericssons årsrapport, där man tog bort referenser till mångfald och inkludering, har väckt stark kritik och blivit föremål för offentlig debatt.
Kritiken har även kommit från fackförbund och medarbetare som ser detta som en svaghet hos företaget. En satir i Aftonbladet illustrerade detta genom att skämta om hur Ericsson bytte motto. Även näringslivsledare har uttryckt förvåning över företagets beslut.
Internationella medier framhäver Ericsson som ett exempel på företag som anpassar sig till Trumps krav. En krishanteringsspecialist säger att Ericssons försök att framställa förändringen som ett internt initiativ misslyckades totalt.
”Belackarna kunde skratta och säga att det var både ryggradslöst agerat och ryggradslöst kommunicerat av Ericsson”, menar han. Flera svenska företag står inför liknande dilemma och har ännu inte funnit lösningar för att anpassa sig till den nya verkligheten.
Med Trumps valseger ställdes många företag inför ett potentiellt skifte i hur de kommunicerar och arbetar med inklusion och mångfald. Men nu har vi sett en motreaktion där företag börjar distansera sig från Trump.
Det blev tydligt när börserna föll efter de ekonomiska konsekvenserna av Trumps handelskrig, vilket fick även tidigare stödjare att kritisera honom. En ledande hedgefondförvaltare uttryckte oro över den ekonomiska och politiska ordningen.
Företag som anpassade sig till Trump har sett negativa effekter på sin verksamhet. Till exempel har varuhuskedjan Target lidit av minskat aktievärde, och även Tesla har drabbats av en dramatisk nedgång i försäljningen i Europa.
Flera svenska företag är i en svår situation där de måste välja mellan att följa Trumps krav eller hålla fast vid sina interna värderingar. ”Företag måste hela tiden fatta obekväma beslut”, säger en konsult som vill vara anonym.
Spotify har dock klarat sig relativt bra trots sin tidigare Trump-vänliga agenda. En expert på krishantering menar att den milda reaktionen på Spotifys agerande kan ha att göra med företagets anpassning till amerikanska normer.
Det finns en växande antipati mot företag som ses som Trump-vänliga, vilket kan få konsekvenser för deras varumärken. ”Den här underdånigheten gentemot Trump slår tillbaka”, säger en expert och pekar på ökad bojkott av amerikanska produkter.
Det finns en tydlig förändring i hur företag kommunicerar, och många strävar efter att bevara sin autentiska identitet i en tid med ökande politisk turbulens. ”Varumärken som vänder kappan efter vinden riskerar att bränna sitt förtroendekapital”, säger en expert.
Charlie Stjernberg varnar också för att företag kan förlora mer än sin image om de för hastigt anpassar sig till Trumps krav. ”Det kan gynna kinesiska företag som inte hamnar under samma lupp”, tillägger han.
Det är också värt att notera att stämningarna mot amerikanska företag ökar i Sverige. En Facebookgrupp har bildats för att bojkotta amerikanska produkter, vilket signalerar ett växande missnöje.
”Folk agerar mer som konsumenter än medborgare”, säger en expert och påpekar att varumärken som vill överleva i denna klimat måste bygga en genuin identitet och anpassa sig till samtiden utan att tappa sin kärna.