X
Nordic region's business magazine • september 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Svenska digitalbyråer under press: En ny utmanande verklighet

Publicerad september 15, 2025

Martin Edenström, en expert inom martech, ger en översikt av den pressade situationen för digitalbyråer. En bransch i nedgång, där priskrigen intensifieras och AI påverkar marknaden negativt. ”Donald Trump vill att försvarsdepartementet, Department of Defense, hädanefter ska kallas Department of War,” säger han. En liknande osäkerhet präglar konsultbranschen idag.

Byråerna står inför ett flerfrontskrig utan motstycke, med många angreppspunkter. Läget under andra halvåret 2025 är en reflektion över dessa utmaningar. AI ses ofta som en ”modern ursäkt” för att fördröja upphandlingar eller för att motivera nedskärningar.

Trots att upphandlingsenheternas avtal inte har påverkats av AI än, skapar detta en osäkerhet som fördröjer beställningar. Timpriserna fortsätter att pressas sedan pandemin, och 2025 ser vi sällan fyrsiffriga timdebiteringar i större projekt.

Den pågående lågkonjunkturen har lett till att beställare vant sig vid att arbeta med mindre team, vilket i sin tur påverkar uppfattningen om hur stora leveransteam behöver vara. Traditionella uppfattningar om att digitala lösningar måste uppdateras vart tredje till femte år är inte längre giltiga.

”Nice-to-have” projekt, som inte är kritiska för verksamheten, får inte längre prioritet av de nya CDO:erna eller marknadscheferna. Tidigare var sådana projekt ofta en del av CDO:ernas eller marknadschefernas inträde, men nu prioriteras besparingar.

Det har även skett en förändring i synen på licenskostnader. Få beställare vågar idag ta ansvar för överlappande kostnader, som tidigare sågs som en del av martech-stacken. CDO:erna och marknadscheferna fokuserar nu på att spara tid och kostnader genom att inte starta nya projekt.

Det är också värt att notera att den nordiska techmognaden inte gynnar oss under recessionen. Stora beställare i Europa genomför fler digitala transformationsprojekt än de nordiska kollegorna, vilket ger en konkurrensfördel.

Med fler konsulter på marknaden ökar konkurrensen kraftigt, även för mindre projekt. Historiskt har partnerskap med mjukvaruföretag enat konsulter med licenskostnader, men en ny verklighet ser nu mjukvaruföretagen konkurrera mer aggressivt.

”Vi tar licensen – ni får timmarna”, säger hon. Nu har mjukvaruföretagen ett intensifierat fokus på egna intäkter, vilket påverkar partnerrelationerna. Den nya ordningen innebär att intressen kan krocka, och detta har lett till en pressad situation för många byråer.

Det är inte förvånande att vi ser rapporter om fallande intäkter och lönsamhet, med nedskärningar som påverkar många byråer och IT-konsulter med 20-30 procent under det senaste året.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.