Svenska Designpriset 2023: En hyllning till kreativitet och innovation
Publicerad oktober 24, 2025
Publicerad oktober 24, 2025

På årets gala av Svenska Designpriset, som firade 20 år, blev Forsman & Bodenfors den stora vinnaren med fem Guldpriser. Det nyinstiftade hederspriset gick till Lasse Åberg för hans bidrag till svensk design. Under kvällen delades priser ut i 26 olika kategorier.
Nord DDB/Nord ID nådde framgång med tre guld för SKF inom den prestigefyllda kategorin grafisk identitet. Thomas Stenström erhöll People”s Choice-priset för andra året i rad med vinylplattan ”Sverige”, skapad av Petorovsky och Rio.
Kid Collective fick erkännande för sina kampanjer för Svenska kyrkan, som belönades med guld i Utomhusreklam och NGO/CSR/goodwill. Reklambyrån Stendahls prisades för sin film Moments för Volvo Cars och tog hem guld i flera kategorier.
Juryn bestod av framstående designers som Andreas Lindén och Maria Ahlgren. Svenska Designpriset syftar till att främja och utveckla grafisk design i Sverige sedan starten 2005. Det är en plattform för kreativa att visa upp sina talanger.
Årets nomineringar inkluderade många innovativa och engagerande projekt, vilket bekräftar det starka kreativa klimatet inom svensk design. Priser i olika kategorier visar på mångfalden och kvaliteten inom branschen.