Svenska byråer hyllas på Eurobest och andra aktuella nyheter
Publicerad december 5, 2025
Publicerad december 5, 2025

Svenska reklambyråer fortsätter att imponera på den europeiska scenen. Under Eurobest-ceremonin mottog Nord DDB och Åkestam Holst varsin Grand Prix. Totalt blev fem av de åtta nominerade svenska byråerna belönade.
Elons marknadschef Christian Dahlborg har lämnat sin post med omedelbar verkan, vilket markerar en stor förändring inom företaget efter en granskning av Svenska Dagbladet. Hen säger,
”Beslutet är taget i fullt samförstånd och vi önskar varandra all framgång inför nästa kapitel”.
Kritik riktas mot Brew Dog för en kampanj som använder sloganen
”tastes like commercial suicide”. Flera aktörer påpekar att uttrycket är olämpligt och kan påverka viktiga diskussioner om mental hälsa.
Lyxmärken som Gucci och Prada står under utredning för att ha utnyttjat kinesiska arbetare i Italien, där dokument visar på undermåliga arbetsförhållanden. Åklagare i Milano har påbörjat en granskning av flera varumärke.
Cloetta expanderar på den amerikanska marknaden med en ny butik i Manhattan, vilket möjliggör en starkare närvaro av svenskt lösgodis. Laura Rytkölä säger,
”Vi är väldigt nöjda med placeringen, det är mycket folk i rörelse här”.
Mark Zuckerberg planerar att minska kostnaderna för Metaverse med 30 procent, vilket kan leda till uppsägningar. Källor med insyn bekräftar att budgetnedskärningar är en del av företagets långsiktiga strategi.
Flera länders tv-bolag meddelar bojkott av Eurovision Song Contest efter att Israel tillåts delta. Michael Österlund från SVT förklarar,
”Vi vill att det ska vara en bred europeisk uppslutning – så många som möjligt ska vara med, då vill vi också vara med”.