X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen en satir som belyser regeringens beslut att förenkla juridiskt könsbyte.


Svensk Kärnkraft argumenterar för sin rätt till yttrandefrihet, enligt deras svar till RO:

”Vi har grundlagsfäst press- och yttrandefrihet, att föra resonemang med krav om vilka yttranden som ska tillåtas strider mot grundläggande demokratiska principer. Vi gör parodi och ironiserar om allt och alla. Det farliga vore snarare det motsatta, om vi hade en ordning där vissa grupper ska exkluderas från humor eller kritik. En sådan hållning strider mot principen om likabehandling.”


Chang Frick, som är huvudägare av Svensk Kärnkraft, är också känd för sin invandringskritiska plattform Nyheter Idag.


I andra nyheter stämmer en före detta aktivist Googles Sverigechef, Anna Wikland, för grovt förtal. Aktivisten påstår att AI-assistenten Gemini publicerat falska uppgifter om hen, vilket har lett till ett krav på 5 miljoner kronor i skadestånd.


Dessutom meddelar varuhuskedjan Target att de håller öppet midnatt den 3 oktober för att fira släppet av Taylor Swifts nya album. Detta är en återuppvaknande av en gammal tradition där butiker öppnade för nattiga lanseringar, nu för att möta efterfrågan från Swifts stora fanskara.


Nepals regering har även beslutat att häva sitt tidigare förbud mot sociala medier, vilket orsakade omfattande protester i landet. Detta beslut kom efter att minst 19 personer dött i sammandrabbningar med säkerhetsstyrkor under protesterna.


Slutligen rapporteras det att Teslas marknadsandel i USA har sjunkit till sin lägsta nivå på åtta år, vilket resulterat i en minskning av deras annonsering. Från att ha haft 80 procent av marknaden, har de nu endast 38 procent och drar ner på investeringen i annonsering på plattformar som X.


ASML, en nederländsk halvledartillverkare, gör en stor investering i Mistral AI, som värderas till 11,7 miljarder dollar. Detta markerar en betydande satsning på AI-teknologi i Europa.

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.