X
Nordic region's business magazine • augusti 21, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Svea hovrätt skärper straffet för fuskande byråanställd

Publicerad augusti 21, 2025

Svea hovrätt har beslutat att kraftigt öka straffet för en byråanställd som dömdes för omfattande stöld från sin arbetsgivare. Den 36-årige mannen får nu nästan sex års fängelse. Tidigare i somras dömde Stockholms tingsrätt honom till 4,5 års fängelse efter att han stulit över 36 miljoner kronor under en sjuårsperiod.


Mannen genomförde nära 2 000 transaktioner från reklambyrån till sina egna bankkonton. Åklagaren, som yrkade på maxstraffet, ville se en straffskärpning med hänvisning till brottets allvarlighet. Tingsrätten hade dock tagit hänsyn till att mannen förlorat sitt jobb.


Både åklagaren och den dömde överklagade domen till hovrätten, som avslutade förhandlingarna tidigare i augusti. Hovrätten bekräftade bevisningen men bedömde att straffet skulle skärpas. Rätten konstaterade att straffvärdet var sex års fängelse.


I sitt beslut framhöll hovrätten att brottsligheten varit omfattande och pågått under lång tid.

”Det måste ha varit uppenbart för [36-åringen] att var och en av de brottsliga gärningarna skulle motivera en uppsägning,” säger hon.


Trots detta valde mannen att fortsätta sina brottsliga handlingar mot arbetsgivaren. Hovrätten påpekade även att han inte förlorade någon legitimation, vilket skulle hindra honom från att söka liknande jobb framöver.

”Mot denna bakgrund finner hovrätten att det inte är skäligt att sätta ned straffet till följd av att han förlorat sin anställning,” säger han.


Som en del av sin bedömning tog hovrätten också hänsyn till att mannen suttit häktad i över sex månader, vilket medför en reduktion av straffet med en månad. Det slutliga straffet blir därmed 5 år och 11 månader, vilket är 17 månader längre än tingsrättens dom.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.