Strategisk omstrukturering hos Sveriges Annonsörer
Publicerad oktober 8, 2025
Publicerad oktober 8, 2025

Sveriges Annonsörer kommer framöver att fokusera sina insatser i fem specifika expertgrupper. – Vi ser ett tydligt behov av att återta marknadsfunktionens roll som strategisk affärspartner, säger hon.
Den nya strategiska inriktningen syftar till att ”stärka marknadsföringens, kommunikationens och varumärkets roll som strategisk affärsfunktion för att därmed tydligt bidra till långsiktig lönsam tillväxt och affärsvärde i svenska företag och organisationer”.
Arbetet baseras på fem definierade fokusområden, vilka har identifierats som de största utmaningarna inom branschen:
● Effekt – hur marknadsföring skapar affärsvärde och relevanta KPI:er
● Transparens i medieköp – för rättvisa och insyn i medieinvesteringar
● Organisation, ledarskap och kultur – för att främja välmående team och effektiva processer
● Ansvarsfull marknadsföring – med fokus på etik, hållbarhet och konsumentskydd
● AI i marknadsföring – hur teknologin påverkar strategi och arbetsmetoder.
Varje område kommer att ledas av Hanna Riberdahl i samarbete med en expertgrupp.
– Vi vill skapa vägledning som är relevant, tillämpbar och förankrad i verkligheten. Genom att kombinera expertis med medlemsinput får vi ett arbetssätt som är både strategiskt och inkluderande, säger hon.
Arbetet inom effekt, transparens och organisation inleds i oktober 2025, medan de övriga två områdena startar senare i år.