X
Nordic region's business magazine • december 1, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Strategier för varumärkesbygge: Kvartals kampanj med vita kaniner

Publicerad december 1, 2025

AI hjärna

Med hjälp av vita kaniner lyckades Kvartal väcka intresse och skapa igenkänning kring sitt varumärke. Effekten har varit betydande, säger vd:n för mediehuset, som betonar att varumärkesarbetet är avgörande för att nå en ny publik.– Jag tror medier gör fel när de skalar bort allt som skapar värde för varumärket och bygger identifikation hos publiken, säger hon.

Under hösten har Epoch Times synts i en omfattande kampanj inom kollektivtrafiken. I kontrast har varumärkeskampanjer från stora mediehus varit sällsynta på senare tid. Men nyligen började vita kaniner synas i Stockholm och på sociala medier.
Sajten Kvartal, som nyligen lanserat en ny plattform för sina 30 000 prenumeranter, strävar efter att öka kännedomen genom att låta logotypen synas i stadsbilden.

– Vi arbetar på ett annorlunda sätt med vår journalistik och vill även tänka nytt kring hur vi kommunicerar Kvartal som varumärke. Vi vill attrahera en modern och intelligent mediekonsument och har investerat mycket tid och resurser för att skapa en visuell identitet som reflekterar vårt arbete. Det handlar om att skapa tydlig identifikation, säger hon.

Kvartal har tidigare samarbetat med större byråer för att utveckla en varumärkesplattform med en ny visuell identitet. Den aktuella kampanjen har dock skapats internt, tack vare förvärvet av byrån Ducktape.
I dag är fyra av företagets 25 anställda dedikerade enbart till det visuella.

– Kampanjen applicerar vår varumärkesplattform genom att placera den i en kulturell kontext. I samband med den nya plattformen har Kvartal också presenterat en rad prominenta rekryteringar. Trots detta får ingen av profilerna eller erbjudandena plats i kampanjen, utan budskapet kopplas istället till rekryteringarna genom att de förklarar

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.