Strategier för varumärkesbygge: Kvartals kampanj med vita kaniner
Publicerad december 1, 2025
Publicerad december 1, 2025

Med hjälp av vita kaniner lyckades Kvartal väcka intresse och skapa igenkänning kring sitt varumärke. Effekten har varit betydande, säger vd:n för mediehuset, som betonar att varumärkesarbetet är avgörande för att nå en ny publik.– Jag tror medier gör fel när de skalar bort allt som skapar värde för varumärket och bygger identifikation hos publiken, säger hon.
Under hösten har Epoch Times synts i en omfattande kampanj inom kollektivtrafiken. I kontrast har varumärkeskampanjer från stora mediehus varit sällsynta på senare tid. Men nyligen började vita kaniner synas i Stockholm och på sociala medier.
Sajten Kvartal, som nyligen lanserat en ny plattform för sina 30 000 prenumeranter, strävar efter att öka kännedomen genom att låta logotypen synas i stadsbilden.
– Vi arbetar på ett annorlunda sätt med vår journalistik och vill även tänka nytt kring hur vi kommunicerar Kvartal som varumärke. Vi vill attrahera en modern och intelligent mediekonsument och har investerat mycket tid och resurser för att skapa en visuell identitet som reflekterar vårt arbete. Det handlar om att skapa tydlig identifikation, säger hon.
Kvartal har tidigare samarbetat med större byråer för att utveckla en varumärkesplattform med en ny visuell identitet. Den aktuella kampanjen har dock skapats internt, tack vare förvärvet av byrån Ducktape.
I dag är fyra av företagets 25 anställda dedikerade enbart till det visuella.
– Kampanjen applicerar vår varumärkesplattform genom att placera den i en kulturell kontext. I samband med den nya plattformen har Kvartal också presenterat en rad prominenta rekryteringar. Trots detta får ingen av profilerna eller erbjudandena plats i kampanjen, utan budskapet kopplas istället till rekryteringarna genom att de förklarar