X
Nordic region's business magazine • juli 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Strategier för framgångsrika LinkedIn-inlägg

Publicerad juli 16, 2025

LinkedIn har blivit en central plattform för professionell kommunikation och affärsutveckling. Vi har träffat Louise Carlstedt, känd som Copy-Lollo, för att ta del av hennes erfarenheter och metoder för att skapa engagerande inlägg och generera leads.


Så startade hon som linkedincoach

”Jag märkte att folk hade svårt att formulera sig i skrift i startupvärlden, där jag jobbade förut, och insåg att copywriting gav uppdrag. Så jag började skriva inlägg på LinkedIn. Följarskaran ökade väldigt snabbt från 300 till 3 000 och jag blev fullbokad. Sedan började folk fråga mig om Linkedin. De hade svårt att växa och få leads och ville lära sig hur jag gjorde. Så jag ändrade min affärsidé till att hjälpa folk med Linkedincopy.”, Louise Carlstedt says


Internationella förebilder på linkedin

”Nu har jag hängt på Linkedin i tre och ett halvt år och har studerat hur de stora kreatörerna gör. Vad som funkar. De jag kollar på – alla är internationella, ingen i Sverige är riktigt bra på Linkedin – är Matt Barker, Jasmin Alic, Justin Welsh … Ja, jag följer nog 10–20 stycken.”, she says


Utmaningar på vägen

”Jag har lätt för att skriva, jag tycker det är kul. Men jag är beteendevetare också, och mycket handlar om att vara psykolog åt folk. Och jag har jobbat inom startupvärlden så jag vet vilka misstag folk gör när de ska försöka bygga varumärke. Man pratar för mycket om sig själv.”, she says

”På två månader var jag fullbokad som copywriter. Det kom väl lite som en chock för mig och jag insåg att – okej, Linkedin är grejen.”, she says


Trender som gör linkedin glödhett 2024

”Jättemånga känner sig osäkra på jobbmarknaden. Har blivit av med sina jobb, och väldigt många vill bli egenföretagare eller frilansare. Många som hört av sig till mig, som är chefer eller vd:ar på stora bolag, säger: ”Fan, jag måste ha någon expert som kan hjälpa mig på Linkedin. Hur ska jag tänka, hur ska jag skriva?””, she says

”Algoritmerna – de ändras hela tiden och det blir allt svårare att sticka ut i bruset. Just för att fler och fler vill synas på Linkedin. Väldigt många använder sig av Chat GPT för att skriva inlägg. Vilket syns på långa vägar och då scrollar man bort det. I dag måste du lägga mycket mer fokus på kvalitet.”, she says


Största behoven på linkedin

”Det finns många egenföretagare men också chefer på större bolag i Sverige som vill lära sig hur det funkar.”, she says

”De jag spökskriver åt och coachar månadsvis är ofta högt uppsatta chefer. Vd:ar på stora bolag och marknadschefer. Det är många män och kvinnor i 45-årsåldern. Branscher varierar men mycket cyber security, marknad och kommunikation.”, she says


Orsaker till avsaknad av leads

”Du är inte tydlig med vilket problem du löser och för vem. Samt att du tror lite för mycket om dig själv och tror att alla bryr sig om vad du säger. Folk skiter i dig, de vill veta vilket problem du kan lösa.”, she says

”Och att du inte ger bort din expertis. Dina tankar, åsikter, erfarenheter från ett visst projekt. Om du delar med dig av det kommer det att ge dig tio gånger mer tillbaka. Du måste ge bort, för då blir du den här personen som folk vill följa.”, she says


Formeln bakom virala inlägg

”Berättelse, en erfarenhet, något som du har varit med om. Och något som man kan både beröra och känna igen sig i. Det ska vara klassisk story, det ska finnas något hinder på vägen, eller så gick jag från inget och nu är jag här. Inlägg där man får följa med på din resa. Veta dina problem och hinder, att inte allt är frid och fröjd. Våga vara lite sårbar.”, she says

”Om du vill få ett viralt inlägg då ska du ha en ganska kontroversiell åsikt. Du ska gå emot någonting, stå för något eller ha mycket storytelling. Jo, folk är väldigt snälla på Linkedin men gillar ju när någon ryter ifrån lite. Inte att du hänger ut eller pekar ut någon. Mer ”…jag lämnar 9 till 5 för att bli egenföretagare…””, she says


Tabun att undvika

”Jag skulle säga, pitcha inte in dig själv i folks DM:s. Lägg inte till folk och sedan sälj in dig själv och dina tjänster. Se inte Linkedin som ett säljfönster utan mer som ett ställe för att bygga relationer. Då får du sälj.”, she says

”Många gör felet att de bara tänker på sig själva. Skriver ett inlägg, blir skitförbannade för att ingen gillar eller ser det.”, she says


Skäl att lämna linkedin

”Att du påverkas väldigt mycket av vad andra skriver när det går bättre för dem. Att du börjar skriva, som vissa gör, lite hatiska inlägg. Att du bara jagar likes och visningar.”, she says

”Ja, det största misstaget är att jaga bekräftelse på Linkedin i form av likes och kommentarer. Om du vill få riktiga affärer, bygg bra relationer.”, she says


Så undviker man linkedintrötthet

”Jag tyckte det var jobbigare förut. Ibland kunde det kännas som en tävling, men jag har slutat följa de personerna. Nu följer jag bara sådana som jag verkligen gillar, som är duktiga på det de gör och som jag kan lära mig något av. Så jag har Linkedin som en lärandeplattform.”, she says


Risker med att samla allt på linkedin

”Jag är otroligt biased, Linkedin är den absolut bästa plattformen om du är B2B-företagsledare och vill få in stora affärer. Alla beslutsfattare finns där. Och det växer liksom varje dag.”, she says


Förbättra dina linkedinrubriker

”Jag skulle använda mer siffror och göra dem lite kortare.”, she says

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.