X
Nordic region's business magazine • oktober 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Strategier för framgångsrik kommunikation i osäkra tider

Publicerad oktober 1, 2025

Den nuvarande globala situationen präglas av utmaningar som antihållbarhetsvindar och ökad protektionism. Konsumenternas köpbeteende förändras, och marknadsförare står inför svåra beslut, säger hon.

Johan Anselmsson påminner oss om att när vi balanserar på den skakiga bommen i livet, bör vi fokusera på vårt varumärke för att navigera genom osäkerheten.

Studier visar att varumärkeskapital är avgörande under turbulenta perioder. Det är viktigt att förstå skillnaden mellan kortsiktiga och långsiktiga effekter av marknadsföring, framhåller han.

En nedgång i försäljningen betyder inte nödvändigtvis en försvagning av varumärket. Att använda priskampanjer för att öka försäljningen kan ge kortsiktiga vinster, men det kan även skada varumärkesbilden på sikt, säger han.

Kopplingar mellan försäljning och mental varumärkesstyrka visar att en kortsiktig ökning av försäljning ibland uppstår utan att stärka varumärket. Vi använder modeller som AIDA för att mäta detta, säger hon.

Att undersöka image och säljdrivare är avgörande för att förstå hur varumärket uppfattas, framhåller han. Missriktade investeringar kan leda till obalans och påverka varumärkets stabilitet negativt.

Forskning visar att prisvärda varumärken kan öka sina marknadsandelar under lågkonjunkturer, något som McDonald”s och Walmart har exempel på. Vi ser även att flera svenska företag har ökat sina reklaminvesteringar under svåra tider, förklarar hon.

För varumärken med högre priser krävs defensiva strategier för att behålla kundernas förtroende. Att stärka emotionella band med kunderna kan vara en väg framåt, påpekar han.

Effektiv kommunikation och fokusering på kundernas behov är avgörande, enligt forskningen. Det handlar om att förstå vad kunderna värdesätter och anpassa erbjudandet därefter, säger hon.

Sammanfattningsvis är det viktigt att tänka långsiktigt och att varumärket bygger en stark position för framtiden. Marken har sina utmaningar, men rätt strategier kan leda till framgång, betonar han.

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.