X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.


”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han och betonar betydelsen av första intrycket för varumärkesuppbyggnad. Under Sveriges Annonsörers temadag presenterade Modig den så kallade Super Bowl-effekten som en intressant aspekt.


”När vi väljer vilka produkter vi ska konsumera står vi sällan och utvärderar, utan vi känner,” säger han för att förklara hur konsumenter väljer produkter med starka varumärken.


Modig, tillsammans med Anna-Cecilia Jonsson, brand manager på JCDecaux, visade exempel på kampanjer där varumärken använt storbildsskärmar, där produkter tydligt skiljer sig åt genom kreativitet.


För att attrahera kunder till köp rekommenderar Modig att ”peacocka”, vilket betyder att man ska framhäva sig själv som större, likt en påfågel.


Han säger: ”Det är som att du och jag skulle komma upp här på scenen, och så säger vi: ”Nu bygger vi awareness.” Men förbjude er om ni någonsin tänker på consideration, preference eller liking – ”det ska vi göra långt senare, ni ska bara komma upp”. Hjärnan fungerar inte så.”


Super Bowl-effekten innebär att stora varumärken investerar enorma belopp i reklampauser under finalen i amerikansk fotboll. För mindre varumärken kan effekten vara ännu starkare, och de framstår som större än de är.


Modig nämner att ”små varumärken som egentligen inte borde vara på Super Bowl investerar – och helt plötsligt ändrar nästan alla bolagets stakeholders sin uppfattning, på samma sätt som Klarna gjorde när de gick in i USA.”


Men Modigs exempel på framgångsrik peacocking behöver inte sträcka sig över Atlanten. Han lyfter fram Pressbyråns kanelbullekampanj som ett utmärkt exempel.


”Vem kunde se det här komma egentligen? Det är verkligen att lägga stor effort. Pressbyrån känns som ett lite kaxigare och coolare varumärke och jag kan känna att ”jag ska nog gå in där, det känns lite bättre att gå in där”. Det är signaleffekten: inte att jag gör en bättre deal, utan bara att det känns lite bättre,” säger han.

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.