Strategier för att övervinna bruset på Bokmässan
Publicerad september 27, 2025
Publicerad september 27, 2025

Bokmässan i Göteborg, som lockar tiotusentals besökare, ställer stora krav på förlagen att nå ut. Resumé har pratat med flera ledande aktörer om deras strategier för att tränga igenom bruset.
Närvaro är av yttersta vikt:
”Ganska enkelt: ta en superstjärna och sätt honom i en monter”, säger en branschledare.
Erfarenheterna från tidigare mässor visar att
”Kön var tusen meter”, vilket understryker vikten av att skapa dragning.
Flera förlag avstår från traditionell annonsering:
”Är generellt ganska återhållsamma”, som en representant uttrycker det.
Bokmässan, som är Nordens största kulturevenemang, erbjuder en unik plattform med omkring 800 utställare och 80 000 besökare. Det är inte bara en litterär samlingspunkt utan även ett sätt att nå nya läsare.
Med årets tema,